- lör 07 maj 2016, 09:40
#1074023
Efter att motorn, B230F, gick riktigt dåligt har vi bytt topplockspackning. Det var ett litet fågelbad av kylvatten i 2:ans cylinder.
Allt är återmonterat enligt instruktioner i Haynes verkstadshandbok. Kamremmen är monterad med alla drev helt rätt. Tändningen är justerad trots att det står i boken att det inte går på denna motor. Fördelaren bak på toppen går att vrida och nu står tändningen på 12 grader FÖD.
Nu går motorn bättre än på länge men på låga varv går den fortfarande ojämnt och verkar inte tända på alla cylindrar hela tiden.
Vid gaspådrag ryker det väldigt svart.
Nu till min fråga i rubriken. Hur jobbar spridarreläet. Vi har plockat bort kåpan på reläet och ser att det drar när motorn startas men det är draget hela tiden. Är det riktigt. Rycker man ur reläet så dör motorn men strax innan den dör hör man att motorn går riktigt bra och tänder på alla fyra.
Är det fel på reläet eller på den styrbox som styr reläet. Kan det vara så enkelt att jordningen till reläet är dålig.
Hälsningar Anders
Allt är återmonterat enligt instruktioner i Haynes verkstadshandbok. Kamremmen är monterad med alla drev helt rätt. Tändningen är justerad trots att det står i boken att det inte går på denna motor. Fördelaren bak på toppen går att vrida och nu står tändningen på 12 grader FÖD.
Nu går motorn bättre än på länge men på låga varv går den fortfarande ojämnt och verkar inte tända på alla cylindrar hela tiden.
Vid gaspådrag ryker det väldigt svart.
Nu till min fråga i rubriken. Hur jobbar spridarreläet. Vi har plockat bort kåpan på reläet och ser att det drar när motorn startas men det är draget hela tiden. Är det riktigt. Rycker man ur reläet så dör motorn men strax innan den dör hör man att motorn går riktigt bra och tänder på alla fyra.
Är det fel på reläet eller på den styrbox som styr reläet. Kan det vara så enkelt att jordningen till reläet är dålig.
Hälsningar Anders
Senast redigerad av 1 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gånger.