Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ser den ut som hallonsaft är nog allt gott och väl. Den i min V70 -02 såg inte sådan ut när jag lät spola lådan efter 16000 mil. Men det kan vara en god idé att jämföra färgen mot V70n förutsatt att det är samma olja i båda lådorna och du kan hitta någon sticka på den nya. Är inte säker på att alla lådor har sticka numera.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Pickadoll skrev:Tänkt göra detta själv i sommar men mailade 2 firmor i Göteborgsområdet som sysslar med sånt för skojs skull för att höra vad det kostar. Gör jag det själv kostar det en bit över 2000kr tror jag. 1500 olja, filter 500?, packning 200? Nåt sånt gissar jag på.
Men jag börjar tveka lite ändå, tänk om det är gjort säg vid 12000mil då gör man det i onödan, gått 19000mil nu. Man kanske kan slå en pling till dom som servat bilen vid dom miltalen och fråga kanske.
Jag spolade lådan på förra bilen själv. Oljan kostade ca 2800 för 16 liter på Volvo om jag minns rätt. Köpte även clips och oringar om någon skulle gå sönder. Inget filter byts då det sitter i lådan och man behöver riva den för att komma åt.
Detta var också en automatlåda.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Apropå spola växellådan, hur ofta bör det göras? Jag har en XC90:a (V8 AWD) med 6-stegs tiptronic automat. Bilen har rullat drygt 21500 mil i dagsläget och jag vet inte om "lådan" är "spolad" av tidigare ägare?
Jag upptäckte ett svagt "missljud" för några veckor sedan när stereon var avstängd. När jag accelererar lugnt och hastigheten passerar c:a 35 km/h så låter det ungefär som en spolande vattenledning i en betongvägg, ungefär som när en granne spolar vatten på natten.
Det är inget högt störande ljud och ingen annan reagerar på det heller men jag är onödigt känslig när det gäller missljud i bilen. "Missljudet" försvinner strax innan bilen växlar upp för att komma tillbaka när växlingen är utförd och försvinner igen innan nästa växling. När jag närmar mig 60-70 km/h hörs inget mer eller om jag gör en kickdown då hörs inget heller men då varvar ju motorn upp och V8:an är ju inte direkt tyst :mrgreen: Växlingarna är mjuka och jag har inte märkt av något läckage, det känns bara lite olustigt om något skulle hända när man drar iväg på en semestertripp med barnen i sommar? Kan en spolning av lådan och byte av oljan ha en positiv effekt?

((Kanske ska tillägga att bilen har inte gått som taxi eller i yrkestrafik, jag arbetspendlar mest vilket kan tyckas vara idiotiskt med en V8 men den drar strax under litern på landsväg och 1,2 - 1,3 blandad körning så jag överlever, körkänslan överväger bensinkostnaden)). (:-)
av andersuw
Enligt Volvo själva skall oljan normalt aldrig behöva bytas annat än på taxi och bilar som ofta går med släp, d.v.s. bilar där momentomvandlaren får jobba ovanligt mycket. Men många är av annan mening när det gäller behovet av oljebyte på bilar som rullar mer normalt. Det är samtidigt svårt att ange något bestämt intervall eftersom det beror på körförhållandena. En indikation på behov av byte är dock hur oljan ser ut. Den bör som sagt idealt vara röd och klar och om den inte är det kan det vara läge att byta.

Det ljud du hör från lådan är tyvärr inget som ringer någon klocka och om det skulle hjälpa med lådspolning i det avseendet vet jag inte.
Användarvisningsbild
av White
BasRutten skrev:Nej, dom skruvar inte isär något. Dom kopplar in en maskin mellan kylaren och lådan. Först kör maskinen en vätska som ska rengöra solinoiderna osv. Detta görs medan man låter motorn gå flera minuter på varje växel. Bilen är upplyft. Sedan byter den olja i lådan medans man ser gur den blir rödare och rödare. När det är klart, ca 15 liter senare, så fyller dom på med en vätska som ska göra att oljan inte skummar.
Detta jobbet tog ca 1 timme.
Ursäkra om det är rörigt skrivet.

Aha! Det verkar ju onekligen vara seriöst med den metoden.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
BasRutten skrev:
Pickadoll skrev:Tänkt göra detta själv i sommar men mailade 2 firmor i Göteborgsområdet som sysslar med sånt för skojs skull för att höra vad det kostar. Gör jag det själv kostar det en bit över 2000kr tror jag. 1500 olja, filter 500?, packning 200? Nåt sånt gissar jag på.
Men jag börjar tveka lite ändå, tänk om det är gjort säg vid 12000mil då gör man det i onödan, gått 19000mil nu. Man kanske kan slå en pling till dom som servat bilen vid dom miltalen och fråga kanske.
Jag spolade lådan på förra bilen själv. Oljan kostade ca 2800 för 16 liter på Volvo om jag minns rätt. Köpte även clips och oringar om någon skulle gå sönder. Inget filter byts då det sitter i lådan och man behöver riva den för att komma åt.
Detta var också en automatlåda.

Att bara byta olja utan att byta filter i lådan känns som att byta olja i bilen utan att byta filter. Filtret på min låda sitter precis bakom/under tråget på lådan, och ska ändå all olja ut kan man ju lika skruva av tråget för att byta filter. Men kanske inte ser ut så på din.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Lutar åt att jag skiter i att gör nåt med lådan. Det är ju den sämsta (nära på iaf) automatlådan som sitter i en Volvobil som jag har så någon har nog gett den lite kärlek innan med tanke på färgen.
av Andis
Swedol Q8 Unitrans JK

Kör jag i lådan fungerar perfekt och har gjort i många mil. Kostar ca 1300 kr för 20 liter olja.

Ganska lätt byt på dessa då ledningarna till automaten kylaren på de flesta N serie Volvo är lättåtkomlig upptill på kylaren. Samt finns sticka på dom 5 växlade lådorna.

Ja byta eller inte byta. Diskuterats i det oändliga. Men det är klart biltillverkarna rekommenderar att inte byta då får man ju bli av med en bil för en automat som rasar reparerar man inte för dyrt. Sen körs dom flesta bilar inte mycket mer än 20.000-30.000 mil innan dom skrotas ungefär vad en låda kan klara i lugn körning. Men byter man olja då vet man att dom i normal körning går mycket långt. Samt växlar betydligt bättre än dom gör med olja som legat i lådan i 15.000+ mil.

För dig som tänkt byta underlättar det med en oljebytarsats Finns satser med adaptrar att köpa på nätet. Själv kör jag med en automatslang jag plocka på skroten och pluggar i den i kylaren och en slang på returen för påfyllning då det går fortare än att fylla via Stickan lila håll, sen pumpa ur 3 liter fyll 3 liter tills oljan är fin. Smidigt och enkelt. Brukar bli fin hallonsafts färg på oljan vid ca 10 liter olja. Bra måttbehållare så man ser oljemängderna som kommer ur är rekommenderat finns en 5 liters variant på biltema fungerar perfekt måttsträck vid varje halvliter på dom och lock så ingen smuts kommer i kanorna mellan oljebytena.

Just det byta filter går ej på 5 växlade utan stort jobb. Inte ens med i Vida att det ska göras vid oljebyte.
(T6 lådan 4 växlade är en annan låda den går filtret att byta på även oljan är av annan sort i denna låda. Dessa lådor byt olja ofta i dom räcker med att se annonser på blocket hur många av dom som rasat för att förstå hur viktigt oljebyte är på dom.)

Lycka till
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Andis skrev:Just det byta filter går ej på 5 växlade utan stort jobb. Inte ens med i Vida att det ska göras vid oljebyte.
(T6 lådan 4 växlade är en annan låda den går filtret att byta på även oljan är av annan sort i denna låda. Dessa lådor byt olja ofta i dom räcker med att se annonser på blocket hur många av dom som rasat för att förstå hur viktigt oljebyte är på dom.)

Lycka till
Det där om att det är annan olja till min låda hade jag inte greppat tidigare. Här är en kille som byter olja i lådan på sin T6:a och han stoppar i Mobil Super Dexron-VI ATF. Får googla sen om det är nån skillnad kontra Swedol Q8 Unitrans JK tex.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Min torkaremotor drog sista sucken i förrgår efter att ha småkrånglat i snart ett år. Jag har svängde förbi vid Volvo (Demia) och inhandlade 1 beg. torkaremotor till bakluckan och bytte den ute på parkeringen, väldigt enkelt att fixa och jag som gruvat mig i ett år för att göra det. Jag googlade lite och hittade ett amerikanskt klipp på youtube där en kille bytte på just en XC90:a och det såg enkelt ut. Har gjort det tidigare på en 245:a men då råkade jag bryta av några "plastpluppar" som håller fast plastkåpan på insidan. I det am. "tubklippet" fick man iaf en bild av var allt sitter fast och var de dolda skruvarna sitter.
Nu var denna tråd ämnad växellådan och det var efter mitt besök hos Demia som jag svängde över till Volvos verkstad och snackade lite med en av verkstadskillarna där, han tog sig tid att göra en liten provtur med min kärra och han hade aldrig hört något liknande eller kunde ana vad det lilla missljud som uppstår mellan växlingarna är? Vi uppmärksammade dock att missljudet försvinner om man släpper gasen mellan växlingarna (?) Susandet återkommer så fort man gasar lite igen och försvinner mellan växlingarna (??). Det verkar inte vara något allvarligt men eftersom jag aldrig uppmärksammat det tidigare och ingen har någon teori om varför det låter så blir man fundersam.. ?:-/ Med AC:n igång så hör man knappt ljudet så därför vet jag inte hur länge det har pågått då AC:n inkl. fläkten alltid står på och den var avstängd av en annan orsak när jag upptäckte fenomenet vad det nu är?? -eller inte? Kanske normalt?? -eller inte? Det förbannade susandet "växer" i huvudet så fort jag kör inom stadsgränserna där hastigheten är max 40 km/h, if you now what i mean (I) (H) Finns det någon oljesticka på min 6-växlade tiptronic låda att kolla "färgen" på oljan? Någon som har koll? Jag har studerat runt motorn men inte sett något oljesticks liknande, (förutom till motorn då). Det är ju som sagt var ganska trångt under locket med den tvärställda 8:an som Yamaha och Volvo knåpat ihop.. Det borde ju sitta en sticka till höger någonstans eftersom kamkedjan, multiremmen etc. sitter till vänster om man står framför grillen och sneglar ner på motorn..

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)