Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag kom plötsligt meddelandet "försämrad motorprestanda" på infodisplayen.
Bilen känns som vanligt, och meddelandet har tidvis försvunnit, för att sedan återkomma.

Finner inget i ägarmanualen, eller på detta forum.

Nån som vet vad det kan vara, eller måste jag åka förbi Volvo i morgon?
av andersuw
Ett meddelande om "försämrade motorprestanda" kan bero på hur många felorsaker som helst. Så nästa steg är att få felkoder utlästa på ett eller annat sätt. Se t.ex. här för mer info om detta:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1074345

Nu har du ju garanti på bilen så det bästa och billigaste är sannolikt att bara beställa tid hos din Volvo ÅF för att få detta fixat. Troligen är det inget större problem att köra med bilen under tiden så länge det känns som den går normalt. Men detta är förstås också något du för säkerhets skull bör kolla med Volvo när du pratar med dem så att du har deras välsignelse att köra vidare medan du väntar på verkstadstid.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Tackar.
Ja, jag antar att det är förbi Volvo i morgon då, för att läsa ut felkoder.

Jag tänkte mest om det var något som indikerade nåt särskilt. Varningssymbolen intill meddelandet är ju den vanliga gula triangeln och inte den ilsket röda dito.
av andersuw
Nej den gula varningstriangeln och felmeddelandet betyder bara att du har ett motorproblem av ett eller annat slag men att situationen inte är så alarmerande att den röda triangeln används och du får meddelande om att stanna omedelbart eller något sådant. Mer än så kan man egentligen inte säga på basis av vad man kan se i kombinationsinstrumetet. Det gäller inte bara dig utan det gäller oss alla. :D
Bilia lät inte överdrivet oroade, utan bokade in första lediga tid för felsökning (om en vecka). Sålunda verkar de bedöma det hela som trivialt.
De vill ha bilen en hel dag, men erbjuder inte någon ersättning/hyrbil, vilket jag tycker är dåligt.

Under tiden har meddelandet inte återkommit.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Fick upp meddelande i min en gång förra veckan oxå. Har inte återkommit så valt att inte felsöka än.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
AndreasThn skrev:Fick upp meddelande i min en gång förra veckan oxå. Har inte återkommit så valt att inte felsöka än.
Skall tilläggas att min har rullat 600mil idagarna.
av andersuw
Snacksalig skrev:Bilia lät inte överdrivet oroade, utan bokade in första lediga tid för felsökning (om en vecka). Sålunda verkar de bedöma det hela som trivialt. De vill ha bilen en hel dag, men erbjuder inte någon ersättning/hyrbil, vilket jag tycker är dåligt.
Har aldrig tidigare haft någon bil som varit så ny att det varit nybilsgaranti kvar. Men just nu har jag det och lärde mig då av min PST på Upplands Motor här i Uppsala att man alltid får gratis hyrbil (så när som på bränsle) om man vill om det handlar om ett garantiärende. Det var en positiv överraskning för mig. Har hittills trott att det är Volvo centralt som står för fiolerna även för hyrbilen. Men att Bilia inte ger samma service antyder ju motsatsen. Lite märkligt. :???:
av perhall
Det är Volvo centralt som står för fiolerna!! De betalar handlaren för hyrbilen. 320 spänn per dag eller nåt sånt.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]