Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte bussningarna nyligt på min S80 -04 och det blev nästan som en ny bil i framvagnen. Riktigt skön att köra nu. Men den var riktigt otäck att köra innan bytet. Gamla bussningarna måste ha suttit där sen den var ny (19.000mil) för dom var helt slut. 2900:- betalde jag inkl framvagnsinställningen.
Krängningshämmarstagen är bytta samtidigt som stötdämparna. För någon vecka sedan så det är det inte, greeken.

När jag bytte stötdämpare byttes lager och säte också. Kan det vara så att bussingarnas slitage märks mer nu när benen är nya och tajta? Jag tänker att det kanske kan vara så att bussningarnas slitage inte märktes tidigare för att det va ganska löst i framvagnen i övrigt och att det övriga slitaget märks mer när annat byts ut. Eller det kanske är väldigt långsökt?

Jag ska fundera under kvällen hur jag går vidare men just nu lutar det åt at betälla ny bussningar till länkarmarna samt nya spindelleder. Har hittat en bekant som har verkstadspress.
Att bussningarna var slut tyckte jag märktes tydligt vid acc och inbromsning. Bilen vill sticka till mittlinjen eller till diket, väldigt otrevligt! Men det syntes inte vid besiktning att de var så slut att det påverkade väghållningen.
Har lagt en order på mekanika.se nu. Aldrig handlat där förr men verkar vara en seriös sida som ger 2 års garanti på delarna. Och det blev två nya länkarmar istället så besparar jag mig lite huvudvärk iallafall. Fick 15% nykundsrabatt så hela kalaset landade på 2300 kr för två länkarmar och två nya spindelleder vilket definitivt är överkomligt! Jag vet inte vad Volvo tar men det skulle inte förvåna mig om de tar samma pris för endast en arm.

To be continued....
Hej.

Klickandet från framhjulen när du vänder håll är drivknutarnas splines i navet.
"Normalt missljud" och helt ofarligt.
Smörja med fett hjälper inte!

"Lösningen" är att limma dom med ett speciallim, men då blir tex framtida hjullagerbyte ett fullständigt H-E.
Man skapar ett större problem, för att lösa ett icke-problem.
Det skulle vara spö-straff på det.
Update 1:

Har jobbat lite idag och blivit av med ett fel. Klickandet höger fram. Började med att kontrollera det lättaste. Centrumbulten, och visst va den lös! Jag kunde spänna den ganska mycket innan det kändes fastsatt.

Någon som vet momenten på bulten? Jag drog åt den tills jag tyckte det kändes okej med en vanlig spärrnyckel av kortare modell men jag skulle kunna trycka på mer med lite mer hävarm. Men det kanske är onödigt?

Hur som haver, det klickande ljudet är borta och jag kan sova liiiiite lugnare.

Det största med att bilen drar åt höger är däremot kvar. Men jag tror mer och mer att det är slitet i framvagnen som är orsaken. Kör jag på fel sida av vägen så drar bilen helt plötsligt till vänster. Och ibland ändrar den helt plötsligt riktning, man får liksom fånga upp bilen från höger till vänster genom att parera lite med ratten. Lite som att den ormar sig. Får se hur det blir med den saken när länkarmarna och spindellederna kommit. Jag skulle vilja byta styrleder samtidigt egentligen men känner inte riktigt att jag har lust för en hjulinställning igen. Plånboken får vara stängd ett tag framöver när det gäller bilkostnader.

Vi hade egentligen tänkt sälja bilen men nu tänker vi om, igen, som vi redan gjort 3 gånger haha. Nu har vi ju för fasen snart en ny bil :D Tur att man kan skruva själv annars hade man väll känt sig rånad.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]