Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör continental både sommar och vinter i 205/60-16, och jag är nöjd med ljudkomforten. Jag körde med hakka8 några hundra mil i början och det var bedrövligt, lät som alla fyra hjullagren skurit på en gång.
av Tanten70
Jag har nu lärt mig att det finns en ljudmärkning på däck. Något jag inte kände till tidigare.
En cirkel med lika stora halvbågar (bakåtvänt C) där 3 markeringar betecknar högsta ljudnivå och 1 markering går tystast.

Det skiljer tydligen rätt avsevärt mellan ljudnivåerna. Naturligtvis (suck) är det tre markeringar på mina Continentaldäck. 255/50 R17 94 V
av dissonans
Ja, mina erfarenheter är att Continental gör tysta dubbdäck men relativt högljudda sommardäck. Mycket handlar väl också om exakt "vilka" oljud man störs av.
av Frippan
Hej!
Min V40 CC har gått 1200 mil nu och jag har samma åsikt. Kör på de originalmonterade däcken (225x50x17 Continental ContiSportContact 5) men har övervägt att byta till en tystare variant. Man kanske vänjer sig för jag upplever att de är tystare nu än när bilen var ny. För övrigt är jag helnöjd, det har inte varit det minsta att anmärka på.
Med vänlig hälsning/Frippan
av Tanten70
Hej Frippan.

Riktigt skönt att höra att det inte bara är jag som reagerat på däckljudet.

Nu har jag kollat ännu mera och visst finns det tystare däck men till hutlösa priser. Continental har t.ex något som dom kallar Contisilent med ett inre ljuddämpande polyuretanlager. Men nog känns det surt att behöva lägga ner flera tusen kr per däck när man redan har fungerande nya sådana.
Användarvisningsbild
av Derank
visst kan däcksval påverka lite men en bil med högt vägljud förblir alltid en bil med högt vägljud, det ligger i kontruktionen/isoleringen/hjulupphängningen osv
Användarvisningsbild
av crumpets
Helt klart! Jag kör fortfarande på mina dubbfria med 2,5 bar och *** vad det väsnas i bilen på grov asfalt. Tror det blir lite värre med glastaket också förvisso pga mindre dämpande tyg i kuén. Tack vare aerodynamiken är bilen knäpptyst på fin asfalt även i jättehög fart men såfort man kör på svensk skitasfalt är det verkligen helt horribelt :(
Hade det inte varit en sån tiopoängare i övrigt hade jag bytt bil direkt pga det.
av Kreensk
Stör mig inte på ljudet, kör på 16". Ska snart byta till 17". Kanske jag får ångra...men 16" är FÖR litet. Hur som helst så är Continentaldäck en ren plåga ljudmässigt. Hade Continentaldäck på min C30, de sommardäcken lät värre än de dubbade michelindäcken jag hade på vintern. Kan rekommendera Michelin Primacy 3 och Pirelli Cintuarto (osäker på namnet). De är iallafall tysta och komfortabla däck.
av Frippan
Hej igen!

Jag har funderat på att byta till Goodyear EfficientGrip Performance som bara är hälften så högljudda (-3dBA) jämfört med Continental. Skulle jag ha beställt bilen idag så hade jag ställt krav på andra däck men det är lätt att vara efterklok.

/Frippan
av Henkan
Frippan skrev:Hej igen!

Jag har funderat på att byta till Goodyear EfficientGrip Performance som bara är hälften så högljudda (-3dBA) jämfört med Continental. Skulle jag ha beställt bilen idag så hade jag ställt krav på andra däck men det är lätt att vara efterklok.

/Frippan
Jag har Goodyear på min V40, visserligen 18-tummare. Köpte dem just för att de skulle vara tystare än andra men det låter som fan ändå.

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]