Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BasRutten
Idag ska jag till Volvo och få lådan spolad. Enligt mekanikern så rengörs den först och sedan har dom i ett slags antiskum medel. Någon som har erfarenhet av detta? Det är något nytt sa han. Tidigare så sköljde man bara lådan.
Spolade lådan på förra bilen själv men väljer denna gång att få det gjort på verkstad.
Får se om det blir någon skillnad även denna gång. Bilen är en V70 T5 -00.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av BasRutten
Den kostar nästan 5000 kr. Jag fick en skaplig rabatt. Inte dom slantarna för mig.

Användarvisningsbild
av BasRutten
Nej, dom skruvar inte isär något. Dom kopplar in en maskin mellan kylaren och lådan. Först kör maskinen en vätska som ska rengöra solinoiderna osv. Detta görs medan man låter motorn gå flera minuter på varje växel. Bilen är upplyft. Sedan byter den olja i lådan medans man ser gur den blir rödare och rödare. När det är klart, ca 15 liter senare, så fyller dom på med en vätska som ska göra att oljan inte skummar.
Detta jobbet tog ca 1 timme.
Ursäkra om det är rörigt skrivet.

Användarvisningsbild
av Pickadoll
Tänkt göra detta själv i sommar men mailade 2 firmor i Göteborgsområdet som sysslar med sånt för skojs skull för att höra vad det kostar. Gör jag det själv kostar det en bit över 2000kr tror jag. 1500 olja, filter 500?, packning 200? Nåt sånt gissar jag på.
Men jag börjar tveka lite ändå, tänk om det är gjort säg vid 12000mil då gör man det i onödan, gått 19000mil nu. Man kanske kan slå en pling till dom som servat bilen vid dom miltalen och fråga kanske.
av andersuw
Kan kanske vara lite knepigt att ta reda på om och när detta gjorts om du inte har servicedokumentationen och inte har kontakt med tidigare ägare. Men du kan ju alltid titta på oljan via oljestickan. Bör helst vara klar och röd. Om den istället är brun och lite grumlig kan det vara läge att spola.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Jo den är ju hallonsaft färgad. Men nu kom jag ju på den briljanta idén att jag kan jämföra stickan med den i min V70 som bara gått 3000mil och jämföra färgerna.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]