Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
V70 -00 27000mil ca, fick fylla på 250g köldmedie R134a (ca 1/3 av total mängd) inför förra säsongen för att få upp normalt arbetstryck och funktion på Ac:n.

Brydde mig inte om att göra någon närmare felsökning då. Nu när man börjat köra hårt med Ac:n igen märkte jag hur kompressorn bryter frekvent på lågtrycksvakten bara för att åter få fylla på ca 250g R134a. Kanske ska nämna att jag jobbar som kyltekniker och kan fylla på själv nästan gratis.
Nu tog jag tag i det och har gått över alla misstänkta komponenter i motorutrymmet med elektronisk HFC sniffer med godkänt resultat bara för att plocka upp tydliga spår av gas från luftspjällen i kupén!
Detta kan bara tyda på läckage på eller kring förångaren. Givetvis kan det läcka på fler ställen också men det är inte meningsfullt att lägga i spårvätska förrän förångaren är undersökt och ev. åtgärdad.

Nu till det besvärliga den verkar vara hopplös att komma åt. Enligt en del youtube videos är man tvungen att riva hela bilens främre innehåll komplett och demontera hela plasthuset för värme-/förångarelement och plocka isär detta. Det har jag verkligen ingen lust med??!!

Fråcan är finns det någon genväg eller är det bara bita i det sura äpplet?
Värme elementet går ju byta utan att plocka bort instrumentbrädan men förångaren tycks sitta nästan direkt framför fläktmotorn och det finns inga skruvar i plasten där man kan komma åt. Tanken for i mitt huvud att man skulle ju kunna kapa bort en bit ur plasten nedtill och sedan limma tillbaka den men då förutsätter ju det att man verkligen kommer åt att trä ur elementet ur hålet.
Känns sådär att chansa på detta moment.

Upptäckte förresten när jag undersökte detta att det inte satt någon airbag på passagerarsidan???
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du får nog tyvärr riva ner hela instrumentbrädan för att komma åt att byta den. Men tar du bort kupéfläkten så kan du kanske se förångaren har du en kamera så kan du sticka in den i hålet där kupéfläkten sitter och försöka få ett kort på förångaren.

Jag tog ett kort på min när jag hade kupéfläkten ur senast. Inte mycket man ser av den men du kanske har tur och ser någon skada på din.
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte ovanligt att man inte har passagerarkudde, antingen aldrig haft eller någon föregående ägare som plockat bort den i efterhand. Varför skulle man plocka bort den? Så man kan ha barnstol i passagerarsätet utan att ha ihjäl ungen vid en ev. utlösning.
Är man som jag så utnyttjar man den tomma platsen efter kudden och stoppar i massa rolig elektronik :mrgreen:
av Fritzell
Bra tips ang fläktmotorn den är ju rimligt enkel att plocka ur för att fastställa läckaget. Borde gå utmärkt att komma in där med sniffern. Men det löser ju som sagt inte problemet...
Är medveten om dessa tätningskit som jag är ytterst skeptisk till. Och de flesta ligger ju i gasflaska blandad med "ersättningsgas" dvs gasol och det vill jag inte ha in i systemet :-/.

I övrigt är bilen i kanonskick och jag hade tänkt köra slut på den gärna 15.000mil till, så det känns lite sådär, samtidigt lär jag inte ha råd att lämna in den på verkstad för att få hjälp med instrumentbrädan.

Intressant ang airbagen. Förmodligen har någon plockat bort den utan att sätta dit en såndär klisterlapp som talar om att den är ur funktion. Skulle den ha suttit ovanför handsfacket annars? Var helt tomt där
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja airbagen ska sitta ovanför handskfacket tror att det inte är någon kabel fördragen ditt så saknas det kabel på din bil ditt så har det nog aldrig suttit en airbag där. Det finns även ett annat sätt att ta reda på om airbagen fanns eller ej när bilen lämnade fabriken, öppna förardörren kollar du under bygeln där låskistan går in och låserfast dörren, som sitter i B-stolpen så finns det en rätt så stor lapp där som det jag tror att det står SRS på iaf där ser du när bilen egentligen ska in på kontroll av airbagsystemet. Det brukar vara utstansat från klisterlappen runda håll på den månaden som systemet ska kollas är det inget utstansat där det står passairbag så betyder det att bilen aldrig har haft någon airbag där vilket inte är ovanligt, har själv ingen airbag där heller.

Jag skulle aldrig heller hälla i något mirakel medel då det kan förstöra komponenterna. Du hade väl även kollat skicket på torkfiltret då det inte är ovanligt på dessa att dom rostar sönder?
av Fritzell
Ska kolla upp det där med krockkudden, bra tips.
Det finns ett kvitto på kompressorbyte 2008 och då var torkfiltret inte bytt så det kan nog vara orginal och är självklart bra att byta men det verkar faktiskt inte läcka om det.
Får plocka bort fläkten när tillfälle ges och undersöka vidare.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har Ac-systemet varit tomt och syre har trängt in så är torkfiltret skrot och är det sen bilen var ny så är det garanterat rätt så rostigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju inte svårt att skruva loss brädan osv på dessa bilar, men det tar ju sin tid. Så är du lagom händig så är det inget du behöver lämna in på verkstad för. Men du kanske bör sätta en 2-3 dagar åt sidan som du kan klara dig utan bilen, medans du skruvar och har dig.
av Fritzell
Kan nu meddela att efter en ordentlig felsökning visar der sig att läckaget i huvudsak är mellan flänsanslutningen och kondensor höger sida och inte alls i förångaren. Det var dessutom rester från gammal spårvätska där...
Tog ur fläktmotorn och gick in med både inspektionskamera och sniffer och det såg hur fint som helst ut. Så det blir till att byta packningar mot kondensorn.
Det stämmer bra med att sniffern kände av läck i kupén bara när kompressorn jobbar för då ökade läckaget radikalt, och några HFC molekyler säkert följermed kylfläktsluften och in i friskluftsintaget
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.