Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S60 -01.

AC:n kyler bara på förarsidan och lite läsning har visat att det har att göra med att det är för lite kylmedium i den. Jag kan känna på det ingående röret från motorrummet att det är lite svalt så något händer och ibland hör man knäppande i motorrummet från vad jag tror är kompressorn som går av och på.

Jag undrar dock om det kan vara kopplat till ett ljud från kupén som man hör när AC:n är på. Det är som en vinande/rasslande/gnisslande som kommer och går i omgångar med olika längd beroende på hur systemet ställer in sig. Är fläkten på ganska låg fart hör man det mycket tydligt även med i hög hastighet. Man hör även detta ljud tydligt varje gång man startar bilen oavsett om AC är på eller inte, men det tystnar successivt inom några sekunder om man inte har AC:n på.

Jag har inte kunnat hitta några felkoder vilket jag tror att spjällen skall ge om de inte fungerar. Kan man komma åt dem på något sätt?
Att det bara skulle kyla på förarsidan om ACn har för lite kylmedium är en nyhet för mig. Du kanske har rätt i att det är så men var har du snappat upp det?

Knäppandet från motorrummet är säkert just kompressorn som slår på och av. Det kan du själv förvissa dig om genom att se efter där framme. Det finns en magnetkoppling som slår från och till. När den är frånslagen står den runda skiva som man kan se innanför remmen still trots att remmen snurrar. När kopplingen slår till snurrar skivan.

Ljudet du hör inifrån skulle jag gissa har att göra med just brist på kylmedium. Jag hade det felet på min V70 -02 för några år sedan och det lät helt klart mer och annorlunda inne i kupén än det normalt skall göra. Lite som värmelement som gör för mycket väsen av sig inne i lägenheten.

Föreslår att du hör dig för med AC Center på Säbygatan 19 här i Uppsala. Det var de som fick ordning på min AC när det begav sig och som du kan se här har de bra rykte:

http://gulasidorna.eniro.se/f/aaa-air-c ... er:7820150

Det finns dock en klar risk för att detta kan bli dyrt nästan oavsett vart du vänder dig. Det är inte osannolikt att kondensorn gett upp, vilket var det huvudfel jag själv hade på min V70 02 (och tidigare haft även på min 745 -87). Den sitter utsatt för allt sprut längst fram i kylpaketet vid grillen och rostar så småningom med läckor som följd. Och det är förstås en del jobb med att byta den plus att själva kondensorn kostar en slant. Sedan tillkommer också kostnader för läcksökning, tömning, fyllning o.s.v. I mitt fall rekommenderades också en liten renovering (shimsning) av kompressorn vilket jag lät dem göra. Men har du tur är det bara någon dålig o-ring någonstans som behöver bytas. :D
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Google gav bara en massa träffar om att det skulle kunna vara så. Flera olika diskussioner även på andra bilar men jag har inte direkt kontrollerat så noga. Om det skulle röra sig om att "bara" behöva fylla upp gasen i AC:n så klarar jag nog inte det själv så jag får nog titta in hos dem du nämnde. Det betyder väl antagligen att det inte skall höras några ljud från kupén när AC:n jobbar oavsett.
Nä det bör inte låta mycket i form av pysande, väsande, fräsande eller annat från ACn när man sitter inne i kupén. Och ja, man måste förstås alltid åka någonstans för att fylla på kylmedium. Fast jag är tyvärr rätt säker på att det inte bara är påfyllning det handlar om. Behöver det fyllas på finns det en läcka någonstans. Frågan är bara var. ;-)
Nja, när du säger några år önsketänker du nog. AC-läckor är inte som andra småläckor enligt min erfarenhet. Jag har vad jag misstänker är ett mindre läckage på det vanliga motorkylsystemet till min V70 -02 som fanns där redan när jag köpte bilen för åtta år sedan. Den tar ca 2 dl kylvätska per 1000 mil. Det är för mycket för att jag skall tro att systemet är helt tätt men också för lite för att jag skall bry mig om att göra något åt det så länge det inte blir värre (och det har det inte blivit hittills). Så jag bara fyller på rätt blandning av glykol och vatten vart eller vartannat år när det börjar bli lite låg nivå i expansionskärlet.

Men AC är en annan femma. Har det väl börjat läcka så läcker det ut rätt snabbt. Jag undrar för övrigt om någon seriös AC-firma åtar sig att fylla på systemet utan att samtidigt läcksöka det. Det finns ju en anledning till att man måste vara certifierad för att hålla på med de här grejerna. ;-)
Enligt de uppgifter jag har så prioriterar bilen förarsidan med ACfunktionen när det blir för lite kylmedel i systemet.
kylmedledts "farlighet" är oerhört upphaussad då det moderna R134 inte påverkar Ozonskiktet ö h t.
Däremot så på verkar det den "Globala uppvärmningen" och 1 kg R134 ger ungefär samma mängd mängd som en ko per dygn.
Jag är också väldigt imponerad av AC industriin som har lyckats lura upp en stor del av befolkningen lååångt upp på läktarna.
R134 förekommer som drivgas i ett flertal vätskor, bara att kolla på biltema......
På min tidigare Mercedes (C219) så blev förarsidan lidande när det var för lite kylmedie i systemet. Passagerarsidan kylde bra men förarsidan blev halvljummen. Hade också ett susande/porlande ljud i klimatsystemet (hördes inuti bilen). En felsökning visade att ungefär hälften av kylmediet saknades men inga läckor hittades, men de tappar ju 7-8 procent per år.
Tack för tipsen, Anders och er andra. Sus och porl var en bra beskrivning faktiskt.

Jag var faktiskt och kollade på priset på Anders rekommendation och jag tror nog att jobbet blir ordentligt gjort där men jag förstår faktiskt inte varför det skall vara så dyrt. Felsökningen hade man fast pris på, runt 1250, och fyllning tillkom var ännu dyrare.

Jag tror jag surar lite till och letar annat pris innan jag kryper till korset. Att reparationer av dessa system som upptäcks via felsökning är dyra förstår jag däremot.

Jag tror faktiskt att jag skall prova att fylla en gång utan för mycket omsvep även om det är önsketänkande att det inte skulle läcka alls. Jag tror inte att det är ett dugg konstigt om 15 år har gjort att trycket har gått ned lite.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]