Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja man märker ju nackdelen av att ha en begagnad bil och samtidigt vara petig!

# Bilen drar lite snett till höger, när vägen är dålig! Jag upplever den som fruktansvärt känslig för att vägen lutar åt höger och/eller att vägen är spårig. Då sticker den direkt ut om jag släpper ratten. Ännu värre om jag samtidigt bromsar. Och ibland går den helt rakt... Trodde först att det va däcken men bytte idag och kom fram till att det va precis samma med vinterdäcken. Jag inbillar mig att den inte betedde sig så innan jag bytte stötdämpare till biltemas. I samband med det bytet märkte jag dock att den stora bussningen på länkarmen (bakre) är sprucken på båda sidorna i ovankant. Det glappar dock inget. 4-hjulsinställning är gjord 2 gånger för att försöka komma tillrätta med problemet men bilen står spikrakt och ingen broms ligger an. Kan det vara biltemas dämpare som är dåliga? Ratten vobblar från vänster till höger när jag kör över ojämn väg som kullersten också. Om det har något samband.

# Bilen klickar till höger fram ibland. Jag kan framkalla ljudet genom att krypköra i 1ans växel och med intervaller släppa/trycka på gasen. Då klickar det till någonstans höger fram. Om det har att göra med fel nr.1 har jag ingen aning om. Jag bifogar video. Förhoppningsvis hör ni. Det hörs mer efter att jag har öppnat fönstret.
https://vid.me/e/oRwi
Kolla övre samt nedre motorfäste ang klickandet.
Kolla även centrumbultarna.
Har du spruckna bussningar o gör 4 hjuls inställning?????
Jag skulle kolla länkarmarna o spindelled. Så var det för mig . När jag bromsade drog bilen till vänster. Hade då bussningar som var slut på höger länkarm
greeeken skrev:Kolla övre samt nedre motorfäste ang klickandet.
Kolla även centrumbultarna.
Har du spruckna bussningar o gör 4 hjuls inställning?????
Jag skulle kolla länkarmarna o spindelled. Så var det för mig . När jag bromsade drog bilen till vänster. Hade då bussningar som var slut på höger länkarm
Övre och undre motorfäste är bytta för några veckor sedan.
Jag påtalade för Volvo (2 gånger) att bussningen va sprucken men de försökte se om det glappade med kofot utan att lyckas varpå de tyckte att det är onödigt att byta redan nu men kanske dags efter sommaren.
Länkarmarna är "friska" bortsett från sprickan jag har på den stora bussningen. Främre bussning är hel på båda sidorna och spindelleden glappar inte vad man kan känna när bilen är upphissad.
Är nog inga fel på stötdämparna. Däremot kan bussningarna ställa till det. Dessa bilar är förövrigt väldigt spårkänsliga. 225/45 17 hade ja på S60 D5 Classic. Jobbpolarens sambo köpte den av mig för fyra år sedan. Länkarmsbussningarna fick hon byta.
I år när sommardäcken monterades blev bilen återigen jobbigt spårkänslig.

Har inga problem med 235 breda däck på V60 varken i 18 el 19 tum utförande.
Tack för all bra input!

Är man dumsnål om man köper bussningarna separat som behöver bytas i länkarmen? Alltså de bakre som behöver bytas. Mister-auto tar strax över 200 kr för en bussning av lemförder vilket är mycket billigare än att köpa hela länkarmen. Den andra bussningen är inte sprucken men man ser att gummit är liksom torrt/småsprickor. Ska man byta samtidigt eller dra å¨ordentligt med silikon så att det håller ett tag till?
Alexas skrev:Tack för all bra input!

Är man dumsnål om man köper bussningarna separat som behöver bytas i länkarmen? Alltså de bakre som behöver bytas. Mister-auto tar strax över 200 kr för en bussning av lemförder vilket är mycket billigare än att köpa hela länkarmen. Den andra bussningen är inte sprucken men man ser att gummit är liksom torrt/småsprickor. Ska man byta samtidigt eller dra å¨ordentligt med silikon så att det håller ett tag till?
Du byter alla bussningar , De ju 2 st på varje arm. K-stag??
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]