Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av prahna
Har en fem månader gammal xc70 som blev nycklad på hela vänster sida. Nu är den omlackad av bilia men jag tycker jobbet e dåligt. Bland annat finns det lackkanter kvar på dörrarna i vecken mellan fram och bakdörr där man tejpat och maskat. Samma på bakersta stolpen. Dessutom undrar jag om man knäckt främre kofångaren där den sluter an mot skärmen bakom högre blinkersen för plasten putar ut nån mm och ser dessutom spräckt ut...
Runt nederkant bakrutan är det om man kikar noga lätt knottrigt. Detta ser man vid nogräknad inspektion.
Tror inte min fru skulle se något av detta, men jag retar mig som fan:( vad tycker ni?
av Lövet
Tyvärr verkar det som 90% av alla svenska lackjobb är dåliga om man tittar nära. En del bilar ser ju närmast randiga ut efteråt :(
Användarvisningsbild
av Micce1980
Åk in och prata med dem först samt syna innan avhämtning en annan gång :-)-) Har haft liknande reparation på en annan bil och det gick till 99.9% inte se att en reparation gjorts.

Allt angående reklamation/klagomål tror jag det står dokumentet du fick med
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror som sagt på hur petig man är.... På en så ny bil skulle nog jag förvänta mig utställningsskick på lacken, och skulle inte acceptera något slarv alls.

Jag gjorde ju en hellack på min 945a för en 8år sedan ungefär, den fanns det inte en skråma på när jag hämtade den, helt perfekt :) Efter rekond/lackförsegling så blev det om möjligt ännu bättre :D (det drygaste var att inte få tvätta den på 4 veckor efter lacken, innan försegling...)
Användarvisningsbild
av MathiasS
Reklamera hos försäkringsbolaget. Verkstan vill bara komma billigt undan och slarvar (eller rättare sagt, som en lackerare sa till mig: Det går inte att göra jobbet ordentligt för de pengar vi får). Begär att försäkringsbolagets besiktningsman tittar på resultatet, låt honom driva detta mot verkstaden.

Har själv haft ett liknande problem fast med en äldre bil. Hos Bilia i Segeltorp stod halva verkstaden på led och sa "näe vi ser ingen färgskillnad" och fem minuter senare säger försäkringsbolagets besiktningsgubbe att "faan grabbar detta är inte ok" och då var det färdigtjafsat. Om jag minns rätt fick dom lacka bilen tre gånger innan det blev ok.
Användarvisningsbild
av MartinS
Klaga hos verkstaden, hjälper inte det klaga hos försäkringsbolaget. Lite osäker hur det funkar med vagnskada dock?!

Man skall va nöjd, det skall inte vara uppenbart och tydligt att det är omlackat. Lackskarvar skall man inte acceptera.
av Yaniz
Svårt att se på blöt lack. Det hade underlättat om bilen var torr, men jag skulle inte ha accepterat iögonfallande avvikelser. Jag skulle vänt mig till försäkringsbolaget direkt för att slippa tjafsa med verkstan.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]