Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Schmoyoho skrev:Det är en T6:a från 2012 (nya motorn, nya lådan, nya inredningen) och det är summum-utrustning på den. Vad mer behöver man egentligen än xenonljus och T6-drivlinan? Allt utöver det tycker jag är lyx.

Bränslevärmare är fint men bilen har ju motor-/kupévärmaruttag, stolsvärme bak, blåtand (sensus) osv. Har inte hört på något HP-system så att jag kan uttala mig om det är något man missar (alltså om HP ligger så pass långt efter PS, åsikterna här verkar ju gå isär). Håller med om att det är lite mysko att man listar emblem och grejer dock men men... verkar ju vara en fin bil i övrigt.
Motorn i sig är ju höjden av lyx, men bränslevärmare vill jag absolut ha. Något vägguttag i närheten av bilen har jag inte haft de senaste 33 åren.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Det är en T6:a från 2012 (nya motorn, nya lådan, nya inredningen) och det är summum-utrustning på den. Vad mer behöver man egentligen än xenonljus och T6-drivlinan? Allt utöver det tycker jag är lyx.

Hmm. Tycker för egen del att det är rätt mycket utöver Summum och en trevlig drivlina som jag numera tycker tillhör livets nödtorft på en V70, t.ex. följande:

Förarstödspaket
Automatisk nivåreglering bak
Parkeringshjälp fram och bak
Fast navigator
Volvo on Call
Bränsledriven parkeringsvärmare med fjärrstart (via VoC eller på annat sätt)
Rattvärme
Växlingspaddlar (i alla fall med åttastegad låda)
Laminerade rutor
Tonade rutor på bakdörrar och runt lastutrymme
12V-uttag i bagageutrymmet
Lastskyddsgaller i stål
Stänkskydd fram och bak
Gummimattor till kupén
Textilmattor till kupén
Reservhjul

Sedan går ju en del av det där att sätta dit utan några som helst problem. Men vissa grejer går inte och andra blir ohemult dyra.
av Schmoyoho
Det är väl just det som den här avvägningen är. Bra drivlina men "ta vad man får" i utrustningsväg, eller tråkigare/äldre drivlina med mer utrustning. Nu verkar ju valet stå mellan tre olika MY12:or så drivlinan är väl ganska spikad som tur är, inredningen lika så (antar 7" sensus-skärm var standard på Summum-bilar?).

Ska man dra det till sin spets tycker jag det är sådana saker som jag tror många inte ens räknar till lyx längre utan som standardutrustning som jag hade saknat mest, till exempel om jag fått någon sniken lånebil om jag varit tvungen att reparera min. Hade saknat xenonljusen och min stereo som mest. Keyless hade jag hemskt gärna haft men inget jag direkt grämer mig över dagligen (kanske veckovis). Dock något jag räknar mer till lyx än något absolut väsentligt. Sköna säten, bra drivlina och xenonljus är nog det absolut viktigaste.

Navigation går ju också att eftermontera antagligen ganska enkelt när bilen redan har fast skärm. Annat var det på pre-sensus-modellerna när du inte hade någon skärm från fabrik... :roll:
av tmpolice
Tack så mycket fö era svar.

Jag sålde min audi förra veckan och det blir nog aldrig någon mer sån. Vag är lika dåliga om inte värre nu för tiden.

Tanken är att skaffa en familjebil och hamnar hela tiden tillbaka på V70 och XC70. Detta på grund av kvalitet, bra placerade knappar, tråkig men tydlig (nya sensus är annorlunda och letar äldre bil), trygghet för familjen, hållbar automatlåda (inte trevligaste). Volvo gör faktiskt riktigt bra bilar.

Jag väljer idag bort diesel på grund av lite olika skäl och tror också en T6:a är driftsäkrare och bättre att underhålla. Ser många fördelar med en T6:a.
För familjens del så vore en XC70 att föredra för lite extra höjd/sikt men då blir den lite svajigare också.

Det jag önskat i utrustning är nog:
Bränslevärmare voc
Ljuspaketet xenon, kurvljus
Laminerat sidoglas på rutor
Parkeringshjälp
City safety

Klarar mig utan 4c och ventilerande fläktar i stolarna.

Någon som har en xc70 utan 4C? Upplevs den svajig?

Bilen kommer in under veckan så jag ska kika på den asap.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Schmoyoho skrev:.

Navigation går ju också att eftermontera antagligen ganska enkelt när bilen redan har fast skärm. Annat var det på pre-sensus-modellerna när du inte hade någon skärm från fabrik... :roll:
Nja det gör ju inte det . Jag har stora skärmen PLUS rti förbered . Endå kostar det ca 14000 kr att få igång gps:en :(
av mikebike
Adaptiv farthållare är också beroendeframkallande. VOC och Keyless är trevligt, inbyggd navigator är smidigare än eftermonterad, o.s.v.
Automatlåda, taklucka och RSE kunde jag ha varit utan...
av tmpolice
Inte lätta val. Men som någon skrev så klarar man sig bra med t6 drivlina och motor, automatlåda som är standard och xenonljus.
Ska försöka göra ett preliminärt beslut i morgon.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 149

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60