Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Morkvist
Är det någon som vet om det går att eftermontera ISO FIX fästen för bilbarnstol i en v70 D5 my06? pratade med volvo brandt i Uddevalla, och dom hade aldrig hört talas om att detta skulle gå... vad jag har förstått så är bilen förbered för ISO FIX, så frågan är om någon kan hjälpa mej med artikel nr. och om det är möjligt eller inte.
Användarvisningsbild
av tjotto
Du har så rätt, bilen är förberedd för isofix! Jag har inte artikelnummren men det du behöver är själva "bågen" samt en lite täckpanel...om jag minns rätt... kostar inte så mycket... Ganska dåligt att dom inte vet, och ännu sämre att dom inte tar reda på om dom inte hört talas om detta tidigare!!!
av baljbalj
Jag installerade ISOFIX själv på vår V70 -05.

- Fram 304SEK (VO8639656). Väldigt lätt att installera, instruktion medföljer. 4st skruvar som ska dras till 10Nm. För att göra det korrekt kan det vara bra att försöka låna en bra momentnyckel som klarar så små moment.

- Bak 122SEK/sida (VO30766763 & 64). Lite krångligare att installera (dock lätt), instruktion medföljer, eftersom den ena sidan på höger isofix fäster i en skruv som håller bältet dvs bältet måste lossas. Även här behöver du låna en momentnyckel, för de två olika momenten 30 resp 40Nm.

Volvo ville ha ganska mycket för att montera dessa fästen, speciellt fram var det dyrt vilket var lite konstigt eftersom fram var extremt mycket lättare än bak. Men kanske någon form av airbagkontroll görs?

***Men!!!***
- Är du det minsta osäker på om du har frontairbag fram, montera inte isofix där.
- Är du osäker på hur ett skruvförband och åtdragningsmoment funkar och inte har verkstadserfarenhet, låt en Volvomekaniker göra jobbet. Skruvarna och muttrarna som dras åt här kommer bara att belastas rejält en gång (om det sker en olycka) och det är inte då man vill upptäcka att man dragit sönder några gängor och barnstolen eller höger bälte bak lossnar.

http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1029
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1030
Användarvisningsbild
av Morkvist
Tack för tipsen! jag fick köpt fästen för baksätet på bilia i rollsbo, inga problem att montera!
av Nissejacke
baljbalj skrev:Jag installerade ISOFIX själv på vår V70 -05.

- Fram 304SEK (VO8639656). Väldigt lätt att installera, instruktion medföljer. 4st skruvar som ska dras till 10Nm. För att göra det korrekt kan det vara bra att försöka låna en bra momentnyckel som klarar så små moment.

- Bak 122SEK/sida (VO30766763 & 64). Lite krångligare att installera (dock lätt), instruktion medföljer, eftersom den ena sidan på höger isofix fäster i en skruv som håller bältet dvs bältet måste lossas. Även här behöver du låna en momentnyckel, för de två olika momenten 30 resp 40Nm.

Volvo ville ha ganska mycket för att montera dessa fästen, speciellt fram var det dyrt vilket var lite konstigt eftersom fram var extremt mycket lättare än bak. Men kanske någon form av airbagkontroll görs?

***Men!!!***
- Är du det minsta osäker på om du har frontairbag fram, montera inte isofix där.
- Är du osäker på hur ett skruvförband och åtdragningsmoment funkar och inte har verkstadserfarenhet, låt en Volvomekaniker göra jobbet. Skruvarna och muttrarna som dras åt här kommer bara att belastas rejält en gång (om det sker en olycka) och det är inte då man vill upptäcka att man dragit sönder några gängor och barnstolen eller höger bälte bak lossnar.

http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1029
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1030
Bara för att klargöra så är art.nr för fästen bak: vänster: 30767763 och höger: 30767764. Bra beskrivet annars!
av anders4321
Beställde isofix bak till min s60 2003 förra veckan hos Bilia Haga norra och fick det en dag senare
Frågade Volvo och de fästen som inte säljs längre är isofix fram
av Sledneck74
Någon som har Isofix fäste till höger fram och höger bak, tydligen har Volvo slutat sälja dom och har inte fått napp på någon bilskrot, ska vara till en V70 -06. Tack på förhand.
av Alexas
Sledneck74 skrev:Någon som har Isofix fäste till höger fram och höger bak, tydligen har Volvo slutat sälja dom och har inte fått napp på någon bilskrot, ska vara till en V70 -06. Tack på förhand.
Jag har ett höger bak. Finns i Skåne dock. Kan skickas om så önskas.

Hej! Har en v70 1,6 drive -12 som gått 31x m[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Jag valde till min beställda V90 T6 Recharg[…]

Trasig Renault Scenic

Beställde nya ventiltätningar och packni[…]

..Rycker batteriet i 10 sekunder. Startar som va[…]