Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har en v70 2.5t från 04 som fungerat bra tills för ett år sen. Första gången jag upptäckte detta fel var i juli förra året. Det var en extremt varm dag och jag skulle från jobbet. Bilen startade bra men när jag kom ut från firman så kom det upp "SRS-airbag service erfodras", jaha tänkte jag och fortsatte köra. Då dök "Bromsfel, stanna snarast" upp i färddatorn. Bromsarna fungerade och jag han köra ca 10 meter innan det började klicka hejvilt från vad jag tycker är instrumentbrädan. Sen dog all el förutom radion och klimatanläggningen.

Körde bilen cirka 1km till min svärfar och stängde av den. När jag sen ska starta den så lyser enbart motorlampan och ingenting händer, absolut noll. Vi provar att lägga av + polen ett tag och det hjälper. Vi rullar in bilen över oljegropen och ser att jordflätan från motor till chassi är av. Fäster den och jag åker hemåt. Halvvägs hem, ca 1mil, händer samma fel igen. Nu märker jag att fläktstyrkan går upp och ner, sen SRS-airbag fel, samt Bromsfel. Sen dör allt igen.

Jag lämnar in bilen på volvoverkstad och de byter något med larmet och skickar även CEM-boxen till ett företag för renovering. De hittar inget fel och den skickas tillbaka. (detta är under semestertider och jag får tillbaka bilen efter 4 veckor) Det är då mycket svalare ute och bilen funkar perfekt! Tills idag...

Som ni vet var idag en jävligt varm dag, samma fel uppstod mellan Uppsala och tierp. Exakt lika symtom, fläktvarv går upp och ner, felmeddelanden, och elektroniken dör. Nu är jag helt loss alltså. Ska inte hymla med att jag är helt vilsen när det gäller att mecka med bilar.

Skulle vara extremt tacksam för tips! Dock säger plånboken just nu att verkstad är för dyrt.

Ställ gärna frågor om jag missat något! Tack på förhand!
Det låter exakt som en defekt CEM, jag skulle råda ett utbyte istället. Köp begagnad (från samma årsmodell med få mil) och få din gamla kopierad. Kan förstås inte lova att det är felet men symptomen är rätt.

Jag utför detta jobb ibland när tid finnes.
Åh fan! Kan ju säga att just den här volvoverkstaden drivs av en jävla tjurpitt så kan mycket väl vara så att jag blivit grundlurad och att han tog betalt för nånting han inte gjort.

Men visst är det så att om man ska byta CEM-box så lär den nollas med vovlo-verktyg innan den tas ur den aktuella bilen? Sen kopierar man min innan den sätts i min bil?

Tack för svaret! :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Men hur kommer det sig att detta problem bara uppstår när det är varmt ute? Finns det något jag kan göra för bilen ska bli lite pålitligare för ett tag? Kan tänka mig att det tar ett tag att få tag på en annan box?

När jag kopierar/clonar en CEM så behöver man inte göra något förarbete alls. Jag "nollar" och läser/skriver etc. En beggad CEM finns garanterat på skroten från V70 2004, det lär du hitta på ett kick. Billigare på returbilen om du har en sån i närheten.

CPU'n i CEM blir överhettad. Hade en kille som körde till mig med det här felet, när kupén värms upp av sol eller värmesystemet så tog det ca 40minuter innan bilen blev okörbar och behövde kylas ned.

Så du får väl vädra och försöka köra korta sträckor där bilen kan vila i skuggan.
Alright! Tack för klockrena svar!

Vad är returbilen för något?
Visst sitter CEM precis ovanför pedalerna? Skulle det gå att köra med kylsprej på den för att lösa en paniksituation? Låter skit dumt men måste ha bilen denna vecka som kommer och har inte nån lånebil :/

http://www.returbilen.se
en bilskrot med självplock som är billigare jämfört med bildelsbasen.se t.ex.

Kylspray kan säkert hjälpa men jag vågar inte gissa vad som händer om vätskan/isen letar sig in i CEM.. du kanske dödar den totalt?

CEM sitter ovanför pedalstället, grå box med relän. Ser ut såhär på modellår 2000-2004 på V70 (tionde tecknet i VIN ska vara en 4a på din bil).
cem.jpg
cem.jpg (200.7 KiB) Visad 1566 gånger
Efter en snabb googling så förstod jag vad det var :) Närmaste är Västerås då men saken är ju att jag kan exakt noll om hur grejer ska se ut när de är i bra skick :/

Okej, kylsprej ska jag absolut inte använda. Skaffat mig en bild i huvet att boxen ser ut som typ en hårddisk till datorn, fråga mig inte varför

Kan jag slå ett getöga på CEM för att se om den skulle vara pajj? Typ som brända kretsar eller något?

google är bra att ha :)

Du kan troligen inte se felet med ögat, det handlar eventuellt om en kallödning någonstans. Byta ut är säkraste kortet tycker jag.

Fint skick är svårt men att den är ren och suttit skyddad från regn samt låga mil är ju det man kan kolla efter på returbilen. Bildelsbasen så är ju milen det enda du kan gå efter.

Kolla nu din bils VIN, 10:de tecknet ska vara en 4a då kan du leta efter CEM från 2004. Köp inte fel årsmodell.
Okej! Surt :/ Hittar jag mitt VIN nummer på CEM?

Ponera att jag hittar en begagnad CEM, hur går jag tillväga för att den ska passa min bil? Räcker det med en auktoriserad Volvoverkstad?

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...