Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalsland75
Hejsan ,vet inte om jag har något fel ,eller om det är en funktion som jag inte visste jag hade.
Idag när värmen kommit ordentligt så gjorde min bil en udda sak.
Jag satt på yttertrappan hemma ,o hade då bilen precis framför mig.
Då startar helt plötsligt kupefläkten i bilen ,o blåser på.
O den slutar blåsa när jag öppnar förardörren?
Då hade bilen kanske stått en halv timma sedan jag körde den.
Jag vet ju att det finns liknande funktioner på bilar ,så jag blir osäker på om det är något fel?
Har någon annan varit med om detta?
Bilen är en S60-02
av andersuw
Helt normalt. Om bilen efter att ha stått parkerad någon timme känner att det finns för mycket fukt kvar i ventilationssystemet kör den fläkten en stund för att torka upp. Står att läsa i "världens minst lästa bok" men det är ju lätt att missa och kommer överraskande för många när det händer. ;-)
av Dalsland75
Aha! Tackar för svaret.
Brukar vara duktig på att kolla manualer ,men all dokumentation var borta i bilen..så har ingen bruksanvisning :)
Då vet jag vad det var iallafall!
Gott!
av andersuw
När det gäller manualen är mitt tips att du fiskar upp en på nedanstående länk. Finns nog inte att tillgå digitalt, i alla fall på svenska, för äldre bilar än 04:a men det är väldigt lite som skiljer en 02:a från en 04:a och ifråga om manualen kan jag bara komma på en sak: KIR-nyckel kom först -04.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 4&sw=03w46
av Dalsland75
Skitbra! O känner mig samtidigt lite dum...laddade ju ner appen till Volvo för ett tag sedan
Men eftersom det bara fanns från -04 o nyare så har jag släppt den tanken.
Återigen tack!
av andersuw
Väl bekomme. Jag har som du själv en 02:a (fast V70 snarare än S60). Och jag kan inte påminna mig att jag någonsin blivit vilseledd av att jag bara har manualen till -04 att tillgå på datorn och i mobilen. Det är också nästan alltid där jag tittar om jag behöver, trots att pappersversionen i mitt fall finns där i bilen. Mycket enklare att söka digitalt. :D
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]