Lillarapunzel skrev:Ok det var väl inte så farligt länge 6månader :) Hör med Volvo om dom inte ligger för långt bort då dom ska vara rätt billiga på kamremsbytet.DayDreamer skrev:Nu vet jag ju inte historian på bilen men har den stått still länge innan ni köpte den? Bilar mår inte bra av att stå still för länge och när man väl börjar köra med dom så blir det en chock för delarna att man helt plötsligt börjar att köra med bilen var och varannan dag.Tror den stått ett tag, men inte så länge. Den hade sommardäck på när vi köpte den i början av april, och ägarna hade köpt en ny bil precis efter jul. Så den hade väl kanske stått sen i november eller något? Så kanske 6 månader, absolut max.
Min bil hade ju stått still i minst 1½år innan jag köpte den och lagade den. Sen när jag hade kört ett tag så började grenrörspackningarna att läcka vilket är förståeligt då det är en jädra temperatur skillnad där som får dom att krympa och expandera.
Jag hoppas för din skull att kamremmen och dess rullar håller tills du byter dom. Om det nu är löprullen eller spännrullen till kamremmen som låter så är det bilens sätt att säga till dig att nu är det snart slut, risken är väldigt stor att du får ett totalt motorhaveri nästa gång du vrider på starten. Så snälla byt kamremen och rullarna NU får både dig och bilens skull och även för våran skull då vi/jag vill slippa läsa att motorn har havererat för dig.
Hoppas jag också! Pappa skulle försöka se om det fanns någon verkstad som erbjöd bättre pris än "Ekonomen" (5 000 kr) inom rimligt avstånd...
Nu när du säger det, så börjar jag faktiskt på allvar bli orolig för kamremmen! :-O)
Mekonomen brukar jag kalla för mongonomen då jag inte fattar alls hur dom tänker ibland plus att dom tror att dom är märkesverkstad då dom ligger så jäkla högt i pris.