Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:Skulle åka och handla lite saker idag, när något mycket märkligt hände.
Larmet levde om som vanligt (som det gjort sista veckan - nu har jag bett pappa att klippa kablarna, om han gör det återstår att se...)
Men, det var väl det minsta problemet idag. Det var även något konstigt "rasslande/skärande" ljud från motorn :-O)
Tänkte först att det var något inne i kupén som låg löst - men icke. Ljudet blev inte heller värre/mindre, utan var konstant hela tiden. Blå gick dock som vanligt jättebra, så jag är väl inte jätteorolig... Men någon som har en aning om vad det kan ha varit som lät? Svårt att beskriva ljudet, men tänk som om något ligger löst i handskfacket, men samtidigt skrapar, "skär" mot det som det skaver emot. Så lät det, fast från motorn.
Det kanske är kamremmen som håller på att ge sig :roll: :wink: Nästa gång gå ur bilen och öppna huven om ljudet hörs när bilen går på tomgång. Hur låt ljudet var det typ ett maracasljud? det kan vara remspännaren till multiremmen som börjar bli dålig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Någon av löprullarna är väl den troligaste källan.... Som sagt så skramlade det om mina rullar, som bara var dryga hälften så gamla som dina(och gått betydligt färre mil). Så, du kan ju tänka dig skicket på dina rullar ..........

Nåja, tämligen meningslöst att ens skriva något, du har ju blivit tillsagd gång på gång på gång att det är idiotiskt att ens starta bilen i dess nuvarande skick, men ändå köps bilen, varnas igen, ändå körs bilen med släp, varnas ytterligare 10x, men fortfarande så körs bilen.....

Nu börjar jag faktisk HOPPAS att skiten totalrasar för dig, kanske du lär dig.........
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nu vet jag ju inte historian på bilen men har den stått still länge innan ni köpte den? Bilar mår inte bra av att stå still för länge och när man väl börjar köra med dom så blir det en chock för delarna att man helt plötsligt börjar att köra med bilen var och varannan dag.

Min bil hade ju stått still i minst 1½år innan jag köpte den och lagade den. Sen när jag hade kört ett tag så började grenrörspackningarna att läcka vilket är förståeligt då det är en jädra temperatur skillnad där som får dom att krympa och expandera.

Jag hoppas för din skull att kamremmen och dess rullar håller tills du byter dom. Om det nu är löprullen eller spännrullen till kamremmen som låter så är det bilens sätt att säga till dig att nu är det snart slut, risken är väldigt stor att du får ett totalt motorhaveri nästa gång du vrider på starten. Så snälla byt kamremen och rullarna NU får både dig och bilens skull och även för våran skull då vi/jag vill slippa läsa att motorn har havererat för dig.
av Lillarapunzel
White skrev:Det kan inte ha kommit från någon av bromsarna? Eller du är säker på att det var motorn?
Är givetvis inte 100% säker, men ljudet kom "framifrån" så att säga, och bromsarna finns det ju inga erkända fel på. Ytrost på bromskivorna bak, men då kommer väl ljudet knappast framifrån :wink:
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:Skulle åka och handla lite saker idag, när något mycket märkligt hände.
Larmet levde om som vanligt (som det gjort sista veckan - nu har jag bett pappa att klippa kablarna, om han gör det återstår att se...)
Men, det var väl det minsta problemet idag. Det var även något konstigt "rasslande/skärande" ljud från motorn :-O)
Tänkte först att det var något inne i kupén som låg löst - men icke. Ljudet blev inte heller värre/mindre, utan var konstant hela tiden. Blå gick dock som vanligt jättebra, så jag är väl inte jätteorolig... Men någon som har en aning om vad det kan ha varit som lät? Svårt att beskriva ljudet, men tänk som om något ligger löst i handskfacket, men samtidigt skrapar, "skär" mot det som det skaver emot. Så lät det, fast från motorn.
Det kanske är kamremmen som håller på att ge sig :roll: :wink: Nästa gång gå ur bilen och öppna huven om ljudet hörs när bilen går på tomgång. Hur låt ljudet var det typ ett maracasljud? det kan vara remspännaren till multiremmen som börjar bli dålig.
Haha, hoppas inte det är kamremmen! :-O)
Får göra det! Nej, mer som ett "skärande", "skrapande" ljud med visst "rassel i". Men typ som att något skavde mot något annat...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:
White skrev:Det kan inte ha kommit från någon av bromsarna? Eller du är säker på att det var motorn?
Är givetvis inte 100% säker, men ljudet kom "framifrån" så att säga, och bromsarna finns det ju inga erkända fel på. Ytrost på bromskivorna bak, men då kommer väl ljudet knappast framifrån :wink:
Rörde du inte bromsarna och stod du still så kan det knappast ha varit från bromsarna men det kanske var under färd som du hörde ljudet?
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Någon av löprullarna är väl den troligaste källan.... Som sagt så skramlade det om mina rullar, som bara var dryga hälften så gamla som dina(och gått betydligt färre mil). Så, du kan ju tänka dig skicket på dina rullar ..........

Nåja, tämligen meningslöst att ens skriva något, du har ju blivit tillsagd gång på gång på gång att det är idiotiskt att ens starta bilen i dess nuvarande skick, men ändå köps bilen, varnas igen, ändå körs bilen med släp, varnas ytterligare 10x, men fortfarande så körs bilen.....

Nu börjar jag faktisk HOPPAS att skiten totalrasar för dig, kanske du lär dig.........
Lika snäll som vanligt hör jag, haha! :wink:
Nej, men får kolla om det syns något i motorn eller så. Men hoppas verkligen inte att det är kamremmen som är på upphällningen!
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Nu vet jag ju inte historian på bilen men har den stått still länge innan ni köpte den? Bilar mår inte bra av att stå still för länge och när man väl börjar köra med dom så blir det en chock för delarna att man helt plötsligt börjar att köra med bilen var och varannan dag.

Min bil hade ju stått still i minst 1½år innan jag köpte den och lagade den. Sen när jag hade kört ett tag så började grenrörspackningarna att läcka vilket är förståeligt då det är en jädra temperatur skillnad där som får dom att krympa och expandera.

Jag hoppas för din skull att kamremmen och dess rullar håller tills du byter dom. Om det nu är löprullen eller spännrullen till kamremmen som låter så är det bilens sätt att säga till dig att nu är det snart slut, risken är väldigt stor att du får ett totalt motorhaveri nästa gång du vrider på starten. Så snälla byt kamremen och rullarna NU får både dig och bilens skull och även för våran skull då vi/jag vill slippa läsa att motorn har havererat för dig.
Tror den stått ett tag, men inte länge. Den hade sommardäck på när vi köpte den i början av april, och ägarna hade köpt en ny bil precis efter jul. Så den hade väl kanske stått sen i november eller något? Så kanske 6 månader, absolut max.

Hoppas jag också! Pappa skulle försöka se om det fanns någon verkstad som erbjöd bättre pris än "Ekonomen" (5 000 kr) inom rimligt avstånd...
Nu när du säger det, så börjar jag faktiskt på allvar bli orolig för kamremmen! :-O)
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:
Rörde du inte bromsarna och stod du still så kan det knappast ha varit från bromsarna men det kanske var under färd som du hörde ljudet?
Hördes under färd. Men eftersom inte ens besiktningen i slutet av mars anmärkte på bromsarna fram kan jag inte se att det skulle vara problemet? Det skulle vara om det kommit precis nu efter. Men samtidigt, bilen har bara gått ca. 200 mil sen besiktningen bara... Och med tanke på vart ljudet kom i från misstänker jag (tyvärr) snarare motorn...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 159
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????