Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Startar en ny tråd med en mer passande rubrik.

Problemet: "Styrledsglapp", alltså kvart i tre, på båda hjulen. Jag får ta i lite mer än lagom och rucka för att känna och höra glappen. Jag kan även känna glappet i ratten, några döda millimeter när jag vrider fram och tillbaka.
Inget kännbart glapp i inre eller yttre styrleder, har tagit isär och kännt individuellt på dom.
Har också inspekterat rattstång, inget glapp över styrväxeln finns.

Tips på nästa steg i felsökningen?

Tack!
Eftersom bilen går bra så har jag bestämt mig för att vänta till besiktningen, om nu inte nånting blir mycket värre innan. Kom på mig själv med att planera byte av nästan allt i framvagnen, och sånt brukar inte bli billigt i slutändan. Om det är så illa att däcken skulle bli snedslitna så gör det inget heller då dom är på sista säsongen ändå.
Hur länge har du kvar till bes. då? Är det lång tid framöver så kanske det vore värt att kosta på en "felsökning" hos SBP.
Men så länge bilen går stabilt och bra, inte drar åt något håll vid körning och framförallt inbromsning, så bör det inte vara någon fara att köra bilen. Det är väl som du själv säger däcken som kan bli sneslitna.
Tror det var hilmer som sa att han hade ett hjullager som faktiskt glappade, så det ska väl vara det isf.. Men det borde ju kännas tyyydligt när man kör, och glappa åt alla håll och kanter och inte bara 9-3. Plus att det låter helt otroligt om båda lagren skulle glappa lika mycket, förutsatt att dom är åtdragna med rätt moment, givetvis.
Utöver det finns inte mycket annat, nej....
Nu är allt på plats igen, och bilen går fortfarande bra. Drar inte åt nåt håll när jag bromsar eller släpper gasen, känns avslappnat på motorvägen i 120. Fattar ingenting, så jag väntar.
(Lagren är också kollade, allt är stumt)

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]