Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Altså på de gamla lådor har jag haft succes med att köra riktigt tufft ett tag - så verkar det som adaptionen börjar ge sig. Typ full gas när du sätter igång, kick-down när du ska anpassa hastigheten och bara almänt tokvarva.
av AllramEest
spuzz skrev:Trist att många upplever lådan som ryckig. Känner inte igen scenariot alls. Har en MY15 D4 VEA utplockad före jul förra året som jag är rädd att ny mjukvara kommer försämra. Vet inte om vår i körning direkt från Bilia med 330 mil på 1.5 vecka gjorde susen mellan Göteborg - Umeå tor bl.a.. Spännande att följa hur det utvecklar sig för er andra och hoppas jag klarar mig efter servicen om 3 veckor.
Jag upplevde inga hårda växlingar på min i början, men efter att ha läst här i tråden så undrar jag om inte mina hårda växlingar kom efter första servicen (med tillhörande uppdatering)…. Har programvaran ändrats till det sämre??
av XE2000
Min XC60 med 8 vxl automaten ska in nu på måndag och jag återkommer i tråden om vad som gjorts och om det blev någon skillnad. Det är andra besöket med samma problem och i ärlighetens namn ska jag säga att växlingen blev bättre mellan 4-3:an men inte alls i övrigt.
av XE2000
Bilen inlämnad i morse och efter en kort provtur med en skeptisk tekniker så togs bilen in. Bilia ringde tillbaka på eftermiddagen och sa att de inte hade hittat något speciellt men iaf uppdaterat programvaran och gjort en adaptiv körning. Teknikern sa att han inte märkte någon skillnad efter uppdatering så jag var inte hoppfull när jag hämtade ut den och då var tyvärr inte teknikern där. Körde hem och märkte inget av den osäkerhet som lådan hade förut och senare åkte jag och iväg igen och bilen växlade bättre än den XC70 som jag fått som lånebil. Håller det här så är mitt problem löst, stort tack till Bilia Haninge och Roger som trots skepsis om felet ändå tog sig tid att hjälpa en kund i nöd. Nu går min bil som den ska!
av JohanO2
Update: Har bokat in bilen för adaptionskörning samt mjukvaruuppdatering av växellådan. Verkstan vill ha kvar bilen upp till fyra dagar för att utföra detta. Tar det verkligen så himla lång tid, eller är min växellåda helt åt helskotta feladapterad från början så att de behöver göra någon mer utförlig adaptering?
av HVTH
JohanO2 skrev:Update: Har bokat in bilen för adaptionskörning samt mjukvaruuppdatering av växellådan. Verkstan vill ha kvar bilen upp till fyra dagar för att utföra detta. Tar det verkligen så himla lång tid, eller är min växellåda helt åt helskotta feladapterad från början så att de behöver göra någon mer utförlig adaptering?
Tar absolut inte så lång tid om det bara är mjukvara + nolla adaptionen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Har nu i över 700mil haft denna tråden i bakhuvudet.
Ibland tycker ja lådan lägger i tvåan lite hårt men i övrigt är den bra tills igår. Största steget mellan växlarna är säkert mellan just ettan och tvåan.
Jag backar alltid av uppfarten så backen läggs i först. Det är nog 50/50 om jag lägger ur handbromsen själv eller om bilen gör det åt mig. Håller alltid även bromsen nedtryckt när ja använder växelväljaren.
Igår i alla fall högg verkligen lådan i backen. Testade flera gånger och den la i backen lika hårt varje gång. 1-8 växlade lådan fint.
Idag var lådan normal igen. Jag hoppas på det bästa.

Hur hat det gått för er andra som haft bekymmer och fått mjukis uppdaterade och lådan adapterad?
Användarvisningsbild
av Derank
Lär ta år att få ordning på dettas som vanligt när det gäller Volvo, kommer ni ihåg hur den sexväklade var att köra för 5-6år sedan, en ren pina, idag kan man ju faktiskt åka runt med den lådan utan att bli allt för irriterd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast 8v fungerar redan kanonbra...
Min hade lite underligheter för sej den första tiden, men nu har den gått typ 2-3000 mil sen adaptering och mjukvara, gjorde enorm skillnad. Enda som kvarstår är att man kan få 2an lite hårt serverad, 1 gång på 500 kanske.
Användarvisningsbild
av Perra83
Idag är alla hugg borta. Fattar inte vad lådan hade för sig i onsdags.

Kan det ha att göra med att ja kört utan AC ett tag för att sedan börjat använda den? Med ACn på höjs tomgångsvarvet.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Samma problem här.. Det blev bättre (l&[…]

Kolla så "släpskon" når[…]

Volvo 760 instrumentbelysning

Volvo 760 instrumentbelysning Har en 760 fr&arin[…]

Tjena, besiktade min 760 igår och fick 2a p&[…]