Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av icemania88
hej har varit och hört mig för innan. Har haft problem med min bil i ett par år nu inget problem egentligen då bilen går alldeles utmärkt.

Problemet är att motorlampan lyser. Får felkod P0422. När jag nollat koderna så tar det allt från 4 starter till ca 15 starter innan lampan lyser igen. Gick igenom besiktning utan problem.

Inget konstigt med att bilen går illa osv.

bilen är en v70 2,4t från -02 med 3" från turbon med racecat.

Kan det möjligtvis vara magnetventilen som spökar? Har hört något om att man kan sätta en distans på lambdan då det lätt läser av fel på 3" system.

Tacksam för snabba och seriösa svar :)
av andersuw
De här generiska OBD-koderna kan ibland vara lite mariga att diagnosticera utifrån. Försök att få bilen utläst med en Volvospecifik läsare som kan leverera koderna i Volvos eget format. Då kan jag eller andra med tillgång till VIDA ge dig en vettig uttolkning.
av icemania88
andersuw skrev:De här generiska OBD-koderna kan ibland vara lite mariga att diagnosticera utifrån. Försök att få bilen utläst med en Volvospecifik läsare som kan leverera koderna i Volvos eget format. Då kan jag eller andra med tillgång till VIDA ge dig en vettig uttolkning.
har varit på skobes men dom får bara upp samma kod dom med. Dom borde väl köra typ vida eller liknande?
av andy78
icemania88 skrev:
andersuw skrev:De här generiska OBD-koderna kan ibland vara lite mariga att diagnosticera utifrån. Försök att få bilen utläst med en Volvospecifik läsare som kan leverera koderna i Volvos eget format. Då kan jag eller andra med tillgång till VIDA ge dig en vettig uttolkning.
har varit på skobes men dom får bara upp samma kod dom med. Dom borde väl köra typ vida eller liknande?
Oavsett om dom använder vida eller ej så bör de följa punkterna som står i deras bulletiner utöver basic felsökning.

Den här koden borde dom ha sett förut.
Du skriver att du har bytt katt, är avgasystemet helt tätt, det bör även kontrolleras att det inte finns något läkage, de skulle kunna vara så då det endast drabbar ena banken.

Vore intressant att se fueltrimvärden för båda bankerna.
av icemania88
andy78 skrev:
icemania88 skrev:
Oavsett om dom använder vida eller ej så bör de följa punkterna som står i deras bulletiner utöver basic felsökning.

Den här koden borde dom ha sett förut.
Du skriver att du har bytt katt, är avgasystemet helt tätt, det bör även kontrolleras att det inte finns något läkage, de skulle kunna vara så då det endast drabbar ena banken.

Vore intressant att se fueltrimvärden för båda bankerna.

Systemet är provtryckt och inga läckage där . det jag tänkte på idag va att när jag åkte långsamt i stan stutsade bilen lite ryckigt framåt.
av andy78
Systemet är provtryckt och inga läckage där . det jag tänkte på idag va att när jag åkte långsamt i stan stutsade bilen lite ryckigt framåt.[/quote]

Ungefär som en misständning?
av icemania88
andy78 skrev:Systemet är provtryckt och inga läckage där . det jag tänkte på idag va att när jag åkte långsamt i stan stutsade bilen lite ryckigt framåt.
Ungefär som en misständning?[/quote]

Nej inte så men gick ryckigt/gungande fram i låg hastighet. Typ som när man startar med växel i men inte trycker ner kopplingen innan man vrider på nyckeln fast långt ifrån lika kraftigt
av andersuw
icemania88 skrev:har varit på skobes men dom får bara upp samma kod dom med. Dom borde väl köra typ vida eller liknande?
Om Skobes kör VIDA får de upp koder i Volvoformat, inte i det generiska format som du använde i ditt första inlägg. Ibland går det att översätta från det ena formatet till det andra men det verkar knepigt i det här fallet.

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0