Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lupo
#1073796
Tack för länkarna!
Det är de två sista som verkar kunna passa.
Fast Biltemasonden skulle också passa/fungera.
När jag hade originalsonden ur så försökte jag hitta något nummer, men såg inget.
#1073807
Åk till en Volvohandlare och hör vad en ny sondkostar sen kan du även be dom skriva upp original numret och det är det numret som du ska gå efter när du letar ny eller begagnad sond.
#1073911
Det behöver inte vara exakt det numret som avser delen som sitter i bilen just pga nummer ersätts av andra nummer under årens gång, därför har bildelar flera OEM nummer listade.
Står nummret med så passar delen din bil.
Som en skrev tidigare fråga volvo om pris nummer och leveranstid lite trevligt i ett mail använd sedan nummret för att hitta rätt del.

delen nedan hänvisr till flera nummer så troligtvis är det den om kontakt och kabellängd stämmer.
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-850-C70-S ... 97&vxp=mtr

Det skilljer rätt mycket i pris så kolla runt lite, men ska du behålla bilen köp en av bra kvalite, tex bosch.
av Lupo
#1076341
Var lite snabb med att det inte fanns något nummer på originalsonden. När jag såg efter bättre så stod det: LSH 25 Bosch 0258003593 och så en rad under, 12. Finns att köpa på Ali Baba, fast ersättningssond: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 0.0.4wm8HZ. Priset är acceptabelt, 1-20 dollar, fast minsta antal är 100 stycken. Men det finns begagnade på skrotar. Men jag testade att montera Biltemasonden igen och mätte spänningen direkt på sonden, utan att ha den inkopplad i motorns styrsystem, och det gav 0,9 V efter att sonden blivit varm. Detta borde ge motorstyrningen signal om att det är syreunderskott. Kopplade in sonden till motorstyrningen och då gav den 0,1 V enligt felkodsläsaren. Reagerar snabbt men lite på ändringar i gaspådrag. Skulle vara intressant att mäta avgasvärdena nu. Nu kanske inte problemet är sonden i alla fall, trots enda felkoden EFI-212? Men hur svårt kan det vara att ge en signal till motorstyrningen? Det är ju bara spänning, som dessutom ligger mellan 0-1V. Eller handlar det om att motorstyrningen skall känna att sonden pendlar på samma sätt/tid som motorstyrningen ändrar bränslemängden?
#1076343
Ja motorstyrningen ska känna att sonden pendlar fram och tillbaka har du en bakrelambdasond på bilen så jämför styrenheten däremellan också dvs främre sonden kan inte vissa mager blandning medans bakresonden visar fetblandning då sätts felkod.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]