Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Har ett väldigt irriterande problem med vår V70. Ska försöka förklara det så bra jag kan!

När man växlar i låga hastigheter och ska iväg ifrån stillastående finns ett visst glapp någonstans i transmissionen. Om man släpper upp kopplingen försiktigt känns det som att det snurrar en stund sen säger det klonk och växellådan griper tag i drivaxlarna, sen kommer drivningen. Man kan undkomma det här fenomenet genom att vara ännu mjukare med kopplingen och ge lite gas och försiktigt försiktigt släppa upp kopplingen.
Detta medför att det är väldigt svårt att få en mjuk körning... Känns som att det rycker och far hejvilt om man inte koncentrerar sig och verkligen försöker att inte få det så.

Hade likadan känsla på min förra 850 ifrån 92. Men aldrig känt såhär i någon annan bil. Jag tänkte först att det kanske kan vara motorkuddarna men det känns inte som det. Känns mer som ett glapp någonstans i transmissionen, vet inte om det kanske är ett standardfel på dessa bilar?
Har ni någon mer info skulle jag uppskatta det!

Mvh
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Inget vad jag har hört om.

Kan kanske vara kopplingen som segar dvs den blir kvar i urkopplat läge efter att du har släppt kopplingspedalen. Blir det någon skillnad om du provar med en annan växel typ backen eller 2an? Någon skillnad ifall fordonet rullar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nog för att det är lätt att få kärringskutt på dessa bilar om man inte är van vid dessa kopplingar, men så illa är det inte... Dom kräver bara lite mer av föraren än vissa kanske är vana vid...
Men vanligt fel är att lamellen kärvar på ingående axel, alt. olja på svänghjul/lamell. Aldrig några problem att få i växlar? 1an och backen speciellt.
av TobbeViktor
Kolla momentbussningen på högersidan av motorn, sett från kupén. Sitter längst ner och ska bromsa just såna rörelser. Bytte min i höstas, och det var lite metall mot metall där. Klonkade rätt bra när man körde iväg.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
TobbeViktor skrev:Kolla momentbussningen på högersidan av motorn, sett från kupén. Sitter längst ner och ska bromsa just såna rörelser. Bytte min i höstas, och det var lite metall mot metall där. Klonkade rätt bra när man körde iväg.
Lusigt fenomen du fick då :) Min var ju så slut att den låg rakt på subframen, inget som helst gummi kvar. Men den lät inget när man körde iväg. Jag hade därimot rätt mycket vibrationer som följde motorvarvet (konstigt va? :lol: ), och lite tendenser till ryck när man släppte/la på gasen under färd.
Men inget när man åkte iväg med kopplingen... Kanske jag som är för duktig på att köra mjukt? :-DD :-DD
av Fritzell
Hur många mil samt årsmodell?
Som sagt V70 kräver lite mer känsla av föraren för att lyckas med mjuka växlingar och är kopplingen sliten blir det nästintill omöjligt att göra en mjuk start/växling på låga växlar.
Sen kan du ju såklart ha utslitna drivaxlar och det gör ju att det blir ett glapp innan kraften går ut i navet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Lucif3r skrev:
TobbeViktor skrev:Kolla momentbussningen på högersidan av motorn, sett från kupén. Sitter längst ner och ska bromsa just såna rörelser. Bytte min i höstas, och det var lite metall mot metall där. Klonkade rätt bra när man körde iväg.
Lusigt fenomen du fick då :) Min var ju så slut att den låg rakt på subframen, inget som helst gummi kvar. Men den lät inget när man körde iväg. Jag hade därimot rätt mycket vibrationer som följde motorvarvet (konstigt va? :lol: ), och lite tendenser till ryck när man släppte/la på gasen under färd.
Men inget när man åkte iväg med kopplingen... Kanske jag som är för duktig på att köra mjukt? :-DD :-DD
Bytte den bussningen på min V70 -98 och det gör stor skillnad. Min bussning såg ändå "hel" ut.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag satt en med Powerflex bussning där så nu är det så gott som stumt men ändå så kan billen skutta iväg men det beror på kopplingen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Jag satt en med Powerflex bussning där så nu är det så gott som stumt men ändå så kan billen skutta iväg men det beror på kopplingen.

Nä det kan jag aldrig tro att du gjorde... Höger fäste finns inte i poly, jag har iaf aldrig hittat nått :P Den vid växellådan därimot finns i poly :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Jag satt en med Powerflex bussning där så nu är det så gott som stumt men ändå så kan billen skutta iväg men det beror på kopplingen.

Nä det kan jag aldrig tro att du gjorde... Höger fäste finns inte i poly, jag har iaf aldrig hittat nått :P Den vid växellådan därimot finns i poly :wink:
Jasså det var det högra fästet ni prata om :lol: har inte ens kollat hur det ser ut på min bil om jag ska vara ärlig. Vet inte vart jag fick för mig att det var det vänstra vid lådan :|
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]