Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Läste i en annan tråd om byte till dubbla utblås på V70,har en V70 -09 som jag skulle vilja göra detta på och har förstått att det skall finnas en "garantikod" hos Volvo för detta byte,tänkte börja ringa runt olika volvoverkstäder här i Finland och hör mig för,men skulle underlätta mycket om jag bara kunde uppge koden för det..

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Min bil (XC70, MY15) var berørt av den nevnte feilen (service bulletin 29643, bakre ljuddämparna). Jeg ble ikke kontaktet. Min kunnskap om problemet med dårlig sveis er fra da jeg plutselig fant den ene lyddemperen hengende ned under en kjøretur nær Ånge. Man kan vel se min lille nødreperasjon. ;)
Noedrep-XC70.jpg
Noedrep-XC70.jpg (109 KiB) Visad 475 gånger
Var "service bulletin 29643" koden jag var ute efter för att hjälpa mig när jag skall börja höra mig för om någon volvoverkstad i närhet har gjort detta byte på någon bil och har det gamla systemet på "skroten". Kan ju inte vara svårt att bättra på svetsningarna vid behov och komma över ett OEM system till min med singelutblås 8)
Enklast är ju JB som ibland säljer kompletta nästan helt nya dubbelsystem riktigt billigt/runt 2000kr komplett efter kat. Då ingår oftast även bygeln för upphängningen som krävs ihop med gummidetaljerna men inga bultar eller muffar för att skarva ihop då det delas för att kunna demonteras utan att bakaxeln på bilen tas bort. Du måste dock fortfarande byta till det stora/heltäckande skyddet under bakre delen av bilen för du vill inte ha en ljuddämpare precis bredvid bränslepåfyllningsröret utan du vill ha värmesköld mellan som skyddar. Har du enkelrör sitter bara ett litet pluttskydd på ena sidan.
Vill du komma över dessa "felaktiga" system så bör man ha källa hos volvohandlaren som kan smussla undan det åt dig. Sen är det inte säkert att dom heller är defekta utan bara risk för att det spricker så dom kan fungera 10år eller 1år.
halvsatsen som byts vid garantiåtgärden måste ju finnas som reservdel.
Då får man ju nya bakdämpare som inte är defekta.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]