Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Igår gick min XC70 D5 som vanligt, idag när jag körde iväg med släp efter trodde jag först att släpbromsen låg på. Men jag hade flyttat släpet för hand när jag kopplade, så det kunde det inte vara.
Har kört hela dagen med något som påminner om en Volvo 144 med B20 under huven och en rejäl husvagn baktill. I motvind. Bilen orkar inte hålla drygt 80 i små backar med olastad släpkärra, utan växlar ner (!) när det lutar emot en stund. Bilen startar oklanderligt, går normalt på tomgång och går hjälpligt upp till kanske 1500 r/min, men över det blir den helt ointresserad.

Appen Torque hittar inga felkoder, men när jag kom hem och kollade på lite av varje konstaterar jag att den elektriska oljenivåavkännaren tycks ha sagt upp sig. Den visar igen nivå alls, utan gnäller på att den vill ha service.

Är det någon som vet om det är en normal reaktion att sätta motorn i lågeffektläge om oljenivåavkännaren slutat fungera? Det är ju inte helt ologiskt om den ska göra så. Min bil har gammaldags oljesticka i reserv, så jag har kunnat kontrollera att oljenivån är korrekt.
Luftkonditioneringen fungerar inte heller, men det kan ju vara en konsekvens av att bilen kör på lågt effektuttag. Den kanske stänger av AC för att kompensera lite?
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av CJS
Hur är det med turbon, fungerar den? En polare fick liknande problem på en annan bil för en massa år sedan - då var det just 'stressfläkten' som rasat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Först trodde jag att det var något med turbon (eller ja, det finns ju två). Laddtrycket är mycket lägre än normalt, enligt appen Torque. Men det kan ju lika gärna vara ett resultat av att styrsystemet kör på lågeffekt som själva orsaken. Dessutom borde det inte ha med ett fel på oljenivåavkänningen att göra. Det felet är ganska nytt, för jag gjorde service nyligen och kollade vilken nivå de hade hällt i olja till. Då fungerade den indikeringen.
av andersuw
Det jag kan se i VIDA när jag matar in din bilprofil är att det finns en felkod för fel på oljenivågivaren: ECM-P250B00. Som tänkbara felorsaker anges följande:

Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar.
Avbrott på ledning för spänningsmatning.
Avbrott på signalledningen.
Signalledning är kortsluten till jord.
Ledningen för spänningsmatning är kortsluten till jord.
Skadad oljetemperaturgivare.

Det sägs att du bör få någon form av indikation i DIM om att givaren inte fungerar men det låter det ju som du har. Däremot sägs inget om att detta fel försätter bilen i någon slags "limp home"-läge, vilket jag tror VIDA brukar nämna när det görs.

Har du någon varningslampa för alltför lågt oljetryck i bilen? På min D4 VEA finns varken oljetryckslampa eller oljesticka utan bara digital nivåmätare (enbart tvåvärd för att göra saken värre). Om nivåmätaren är den enda signal om oljan som du kan få i DIM kan skulle det möjligen kunna handla om ett något indirekt sätt att berätta att oljetrycket är för lågt för att kolvkylningen skall fungera på avsett vis. Det finns en särskild kolvkylningsventil som skall öppna och stänga beroende på behovet av kolvkylning och det finns en felkod för alltför lågt oljetryck för att detta skall fungera, ECM-P052400. I det fallet nämns som ett av felsymptomen: Körning/Dålig prestanda/saknar kraft. Men detta med oljetrycket är bara en lös tanke från min sida i brist på bättre.

Vad beträffar AC sägs följande: Styrenhet klimatanläggning (CCM) ger information till styrenhet motor (ECM), vilken avgör vad som ska prioriteras. Exempelvis kan A/C-kompressorn i vissa extrema fall stängas av helt, oberoende av vad styrenhet klimatanläggning (CCM) begär. Det här görs för att motorns prestanda inte ska påverkas negativt, samt för att skydda A/C-systemet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade det inte råkat vara röd dag i almanackan hade jag redan varit inom verkstaden, när jag ändå körde där förbi idag. Men nu är det så, och sen är det klämdag, helg och diverse planerade utfärder. Det är därför jag lodar om ifall någon tror sig känna till sambanden. Om det är så att bilen kör effektsvagt om den inte kan mäta oljenivån, och jag själv kan se att nivån är rätt på oljestickan, då kan jag ju köra så gott det går, även om det är svettigt utan AC.
Men är det ett turbohaveri vill jag förstås inte köra i onödan.

Huruvida jag har någon oljetrycksmätning eller ej vet jag knappt. Jag har en kontrollampa som tänds när det är dags att starta och jag har en givare som ser ut som en oljetrycksgivare som sitter ungefär där elschemat pekar ut att givare 7/6 ska sitta. Men enligt elschemat för Diesel 5-cyl dubbelturbo Euro 5 har jag bara oljenivågivare, inte oljetryck. Av instruktionsboken framgår att vissa motorer inte använder oljetryckslampan utan ger meddelanden med text, och sedan antyder de att detta gäller sådana med elektrisk oljenivåmätning. Men riktigt klart är det inte.
Någon indikering om något fel på oljan får jag inte. Det enda jag ser, om jag begär mätning av oljenivån, är att själva mätsystemet behöver service. Men det är ju ett slags indikering i sig självt, även om man måste fråga efter den.

Bilen går lite som en klen bensinare utan överladdning. Inga problem med lågt gaspådrag, men så fort jag gasar lite mer gör den inget annat än växlar ner och varvar. Men det händer inget. Det karakteristiska brölet från en hårt ansträngd 5-cylindrig diesel från Volvo uteblir helt.

Det känns i alla fall troligast att det är oljenivåmätningen som är det primära bekymret. Resten är nog följdeffekter. Inget varken hörs eller syns som annars ger anledning till någon oro.
Att komma åt oljenivågivaren utan att lyfta bilen är i princip ogörligt. Ibland räcker det ju annars att dra ut och sätta in kabeln igen.
av andersuw
Upplands Motor här i Uppsala har öppet trots att det är klämdag imorgon och jag gissar att det kan gälla andra Volvoverkstäder också. Så du borde kunna köra in och få bilen avläst imorgon om du kan och vill.

Oljetrycksmätning finns absolut i bilen. Annars skulle den förstås inte kunna sätta felkod för dåligt oljetryck. Men det är däremot inte självklart hur och om detta indikeras om man inte har den sedvanliga oljetryckslampan.

Däremot undrar jag om dina dåliga motorprestanda bara beror på att oljenivågivaren inte fungerar. Då borde VIDA ha nämnt detta bland felsymptomen för motsvarande felkod och där nämns inget sådant.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det är ju rimligt. Det finns kanske mer än ett fel samtidigt. Jag får återkomma med svaren på dessa gåtor, när jag väl funnit dem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Verkstaden har konstaterat felkoden för oljenivåmätningen som refererades till ovan. Dessutom en till som gäller laddtrycksstyrningen. För övrigt fanns ytterligare tre felkoder, men de gick att ta bort, så de kan vara intermittenta följdfel av övriga spökerier.

Fortsättning på dramat följer...
av andersuw
Felet på laddtrycksstyrningen är säkert förklaringen till att motorn blev så klen. Hoppas nu att felen blir åtgärdade utan alltför dryga kostnader. Har du maskinskadeförsäkring kvar?

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel