Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag instämmer på komforten, i mitt fall också XC90. Det är väldigt behagligt att kliva upp i bilen istället för ner. Stolarna gör att en 4-timmars resa inte blir tröttsam på kroppen. Upplever fjädringen lite väl hård ibland men det är säkert en avvägning som gjorts.

Synd bara att man bestraffas via skatten på stora bilar, familjen behöver 7-sits för att transportera sig så det finns "inget annat val" (inom Volvo-familjen).
johnnype skrev:så vilket artikelnummer är det på ett "optimerat" chassi då? eller menar du att vissa bilar såldes optimerade?
Viss bilar har optimerat chassi, men bara specialbilar(taxi, polis, akutbil m fl) och de som går till nilsson i laholm.
annars är det bara byta de delarna själv, det tar någon dag bara att göra.
Med "optimerat" chassi menar du alltså helt enkelt ett chassi anpassat efter bilens uppgift. Men det blir förstås helt olika chassin beroende på vad denna uppgift är. Vad som är optimalt för en polisbil eller en ambulans som ständigt har tung last ombord är förstås inte optimalt för en vanlig privatbil som bara undantagsvis lastas tungt. I det senare fallet lär ju ett så kallat standardchassi passa de flesta bättre och det är gissningsvis därför Volvo monterar det som standard.

Sedan vet jag inte om det är så klokt att välja ett stenhårt chassi om man som TS har ryggproblem och inte heller om man i det fallet skall ge sig på eventuella chassibyten på egen hand. Jag har själv ingen ryggåkomma (peppar, peppar) men jag får numera ändå rätt ofta ont i ryggen när jag mekar trots att jag företrädesvis håller mig på bilens ovansida snarare än undersida. ;-)
andersuw skrev:Med "optimerat" chassi menar du alltså helt enkelt ett chassi anpassat efter bilens uppgift. Men det blir förstås helt olika chassin beroende på vad denna uppgift är. Vad som är optimalt för en polisbil eller en ambulans som ständigt har tung last ombord är förstås inte optimalt för en vanlig privatbil som bara undantagsvis lastas tungt. I det senare fallet lär ju ett så kallat standardchassi passa de flesta bättre och det är gissningsvis därför Volvo monterar det som standard.

Sedan vet jag inte om det är så klokt att välja ett stenhårt chassi om man som TS har ryggproblem och inte heller om man i det fallet skall ge sig på eventuella chassibyten på egen hand. Jag har själv ingen ryggåkomma (peppar, peppar) men jag får numera ändå rätt ofta ont i ryggen när jag mekar trots att jag företrädesvis håller mig på bilens ovansida snarare än undersida. ;-)
Volvo monterar alltid ett mjukt chassi, de ska så klart vara bäst i världen på komfort, vilket volvo faktiskt är på personbilssidan. I stället har volvo fått göra avkall på väghållningen, inte för att den är katastrofal, men den presterar inte heller.

Ang. stolar så är de som bäst på P80, dvs 850/S70/V70, men även S60/V70 från 2000 och framåt är bra, men 2006 har stolarna blivit mindre skålade och hårdare, det är en markant skillnad på en 2002 och en 2006.
Nu är ju det TS efterfrågar optimal komfort, särskilt med tanke på ryggen, snarare än optimal väghållning. Men man kan heller inte sätta likhetstecken mellan hårdare fjädring och bättre väghållning. Min mycket hårt fjädrade 855 T5 -94 hade sämre väghållning än min mjukare satta V70 T5 -02 när bra väghållning som bäst behövs vid normal körning på allmän väg, det vill säga på dåligt underlag.

Beträffande stolarna tycker jag personligen att de i min V70 -02 är något bättre än dem i min 855 -94. Båda är bra men de i 850 har svampigare sittdyna. När det gäller stolarna på P2-orna före och efter faceliften har jag inte märkt någon större skillnad de gånger jag åkt med en faceliftbil. Enligt den här artikeln handlar det mest om att justeringsmöjligheter och justeringsreglage förbättrats i samband med ansiktslyftningen.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... 70-123605/
Andersuw, ett h¨rt chassi är bekvämare att åka i. Ett mjukt chassi är otroligt obehagligt att åka på, farthinder och håligheter får hela fjädringsvägen att röra sig och det är kroppen och ryggen som får fånga upp G-krafterna från rörelserna.
Ett hårt chassi trycks inte ihop och kropp/rygg utsätts inte för några påfrestningar från G-krafter, även om det slår lite i vattenpölarna på grusvägen, därför är ett sådant chassi att rekommendera om man har ont av rörelserna
Vad som är och inte är ett bekvämt chassi avgör gudskelov var och en av oss alldeles på egen hand. Det enda som låter sig sägas i det avseendet är att din uppfattning med all säkerhet är i minoritet. Annars skulle förstås Volvo montera stenhård fjädring som standard. Att ett relativt mjukt chassi är bekvämare höll du ju för övrigt med om alldeles nyss när du skrev: "Volvo monterar alltid ett mjukt chassi, de ska så klart vara bäst i världen på komfort, vilket volvo faktiskt är på personbilssidan."

Din beskrivning av de krafter kroppen utsätts för är dock inte en subjektiv fråga utan är objektivt felaktig. Naturligtvis blir den maximala kraft som kroppen utsätts för större med en oeftergivlig fjädring än med en eftergivlig. Fjädringen, inklusive stötdämparna, jämnar ut kraften och upptar en del av rörelseenergin. Den minskar därigenom den maximala belastningen på kroppen. Om det, som du påstår, förhöll sig tvärtom, skulle förstås det enda raka vara att inte sätta dit någon fjädring alls utan stelmontera naven i karossen.
busschaufförer klagar på ryggproblem orsakade av farthinder, jag tror det säger allt.
bussen är inte hård och stötig, men den som sitter längst bak eller längst fram får alla g-krafterna
Det säger tvärtom inget alls om det vi diskuterar här: hur fjädringens hårdhet påverkar komforten. Tror du verkligen att busschaufförerna skulle ha mindre problem med ryggen om bussarnas försågs med hårdare fjädring? Det verkar i vart fall inte busschaufförerna tro för i så fall hade ju problemet lätt kunnat åtgärdas. Istället verkar de för att farthinder i form av vägbulor tas bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4640330
milktrucker skrev:busschaufförer klagar på ryggproblem orsakade av farthinder, jag tror det säger allt.
bussen är inte hård och stötig, men den som sitter längst bak eller längst fram får alla g-krafterna
Tydligen har du ingen aning om sambandet mellan bil och ryggproblem.
Dessutom har diskussionen om köregenskaper mellan "mjuka" och "hårda" bilar bara akademiskt värde om man inte har avsikt att rasta bilen
på Nurburger ringen eller på liknande bana.

Bra exempel var när Vi Bilägare gjorde en jämförande test mellan mjuk XC70 och hård Audi Allroad ,de skulle bekänna färg på hala norrlänska vägar. De var jämförbara bilar utom en sak Volvo hade ingen antisladd .
De presterade också likvärdigt tills man kopplade bort Audis antisladd systemet för att göra bilar likvärdiga.
Efter detta hängde inte Audi med längre utan blev frånåkt av Volvon gång på gång.
Med detta kunde man konstatera att Volvos mjuka grundkonstruktionen var bättre än Audis hårda.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]