NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag.

Hade halvdag idag och tog mig äntligen tid att sätta ihop mina fjäderben idag. Gick ju smidigt som fasen.
Tillverkade dessa hylsor för att kunna hålla fast kolven för att få rätt moment. Gillar att dra fast med rätt angivet moment...
https://www.dropbox.com/s/m5zvno5ftguq6 ... 9.jpg?dl=0

Nu skall dom bara monteras tillsammans med nya länkarmar.

Har tittat runt i VIDA lite samt på forumen och det verkar finns lite olika lösningar på hur man kan göra.
Denna lösningen verkar smidig och slipper lossa på så mycket men är det dumt att göra på detta sättet? Då jag ändå skall byta länkarmen så kommer jag ju släppa på den med.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... stallation

Gällande länkarmarna så står det faktiskt INGET alls i VIDA om att man skall dra åt dom inre skruvarna med bilen på marken(med normal belastning). Är detta bara ett påhitt eller vad gäller?
Måste man verkligen släppa på centrumbulten till drivaxeln för att byta länkarmen?

Har ni några allmänna tips som man bör ta åt sig innan man ger sig på jobbet? Skippar hjulinställningen då bilen ändå snart skall in på skadeverkstaden samt köpa nya däck.

En OT fråga: Om man gör en hjulinställning med tex en annan fälg med däck fram än övriga 3 hjul, blir hjulinställningen fel sedan när man fixar till det felande hjulet?
Hoppas du lyckas linjera fjäderbenet bra , piggen på lagret och styflänsen på stötdämparen i linje samt att fjädern hamnar rätt. Jag får nåt jävla klonk speciellt vid -5 till +5 ute och det misstänker jag har med detta att göra , eller att lagret går trögt i vissa lägen. Har bara problemet på vänster sida, bytte bägge samtidigt. Originalfjädrarna hade en grön målad syftningslinje för att linjera med lagrets pigg och flänsen, men fjädrarna från Skruvat.se hade ingen målad linje.

Ska beställa nya bakre bussningar till länkarmarna och då jag river det skall jag göra om fjäderbenet med ett nytt lager. Många som säger att momentet på kolvmutternn inte spelar någon roll, korrekt eller inte , ingen aning.

Trycket på lagret kommer ju från fjädern via bilens tyngd och påverkas inte av hur hårt man drar åt muttern. Momentet är ju inte högt 35 Nm om jag inte minns fel ?

Byta länkarm utan att ta väck centrumbulten kan ju inte vara nåt problem. Jag bytte fjäderben utan att ta bort den, sen om det ev är dåligt för inre drivknuten är väl en annan femma :roll:

Ha en extra domkraft tillgänglig och hissa upp hjulet till "normalt läge" innan du drar åt bussningarna.
Efter att mina båda länkarmar fram byttes på verkstad så drog bilen åt höger. Detta trotts att däcken var väl ballanserade och fina från början. Då jag gjorde hjulinställningen så visade alla däcken på "röda" värden hos meken. Efter lite pillande så vart det fint och nu går den rakt och stabilt igen. Innan länkarmsbytet hade jag inga problem med att bilen drog åt något håll.

Jag skulle inte tro att de har någon betydelse om du har tex ett reservdäck med annan dimension på fälgen och gör en hjulinställning då de använder laser och mäter olika vinklar på hjulen. Jag är ej bilmek och jobbar heller ej med hjulinställning i någon form. Men de sätter instrumenten utanpå däcken och mäter vinklarna därefter. Datorn de använder kanske kan kompensera för fälg dimensionen.
dieselputte skrev:Hoppas du lyckas linjera fjäderbenet bra , piggen på lagret och styflänsen på stötdämparen i linje samt att fjädern hamnar rätt. Jag får nåt jävla klonk speciellt vid -5 till +5 ute och det misstänker jag har med detta att göra , eller att lagret går trögt i vissa lägen. Har bara problemet på vänster sida, bytte bägge samtidigt. Originalfjädrarna hade en grön målad syftningslinje för att linjera med lagrets pigg och flänsen, men fjädrarna från Skruvat.se hade ingen målad linje.

Ska beställa nya bakre bussningar till länkarmarna och då jag river det skall jag göra om fjäderbenet med ett nytt lager. Många som säger att momentet på kolvmutternn inte spelar någon roll, korrekt eller inte , ingen aning.

Trycket på lagret kommer ju från fjädern via bilens tyngd och påverkas inte av hur hårt man drar åt muttern. Momentet är ju inte högt 35 Nm om jag inte minns fel ?

Byta länkarm utan att ta väck centrumbulten kan ju inte vara nåt problem. Jag bytte fjäderben utan att ta bort den, sen om det ev är dåligt för inre drivknuten är väl en annan femma :roll:

Ha en extra domkraft tillgänglig och hissa upp hjulet till "normalt läge" innan du drar åt bussningarna.

Jadå, fjädern hamnade rätt och fjädersätet hamnade i linje med flänsen enligt VIDA :) Fick släppa fjäderspännarna sakta å försiktigt för det ville gärna flytta sig lite annars. Fick efterjustera på en av dom.
Mina originalfjädrar var rödmarkerade. Beror kanske på vilket chassie osv man har. Men gjorde så som VIDA sa och allt ser bra ut iaf.

Jag vill också gärna ifrågasätta momentdragning osv men har jag möjligheten att faktiskt göra det så gör jag alltid det, bara för att det skall kännas bra :)

Det skall vara 50Nm på kolvmuttern fram. Bak var det 20Nm eller 25Nm.

Har läst lite om påfrestningar på inre knuten å framförallt damasken. Men om man gör det lugnt och försiktigt så går det nog bra då. Kanske kan man lossa centrumbulten och knacka in axeln lite bara för att minska påfrestningen. Eller något...

Ja, det kanske man skulle kunna göra. Men varför står det inget om det i VIDA undrar jag?
Haddock skrev:Efter att mina båda länkarmar fram byttes på verkstad så drog bilen åt höger. Detta trotts att däcken var väl ballanserade och fina från början. Då jag gjorde hjulinställningen så visade alla däcken på "röda" värden hos meken. Efter lite pillande så vart det fint och nu går den rakt och stabilt igen. Innan länkarmsbytet hade jag inga problem med att bilen drog åt något håll.

Jag skulle inte tro att de har någon betydelse om du har tex ett reservdäck med annan dimension på fälgen och gör en hjulinställning då de använder laser och mäter olika vinklar på hjulen. Jag är ej bilmek och jobbar heller ej med hjulinställning i någon form. Men de sätter instrumenten utanpå däcken och mäter vinklarna därefter. Datorn de använder kanske kan kompensera för fälg dimensionen.
Har också haft lite konstiga effekter efter en hjulinställning. Får kanske maila/ringa och fråga verkstaden om detta då jag faktiskt kör med en annan fälg på höger fram efter en incident. Dessutom så är det 215 istället för 205 som på dom andra 3 hjulen.
timebandit skrev: Ja, det kanske man skulle kunna göra. Men varför står det inget om det i VIDA undrar jag?
Ser nog bara en anledning till det, varför göra rätt mot kund, då tappar vi framtida jobb..... andra möjliga anledningen, en av många inkompetenta Volvo ingenjörer som tyvärr bara är teoretiker. i.e. en civilingenjör som inte vet vilket håll man skruva åt en mutter :-DD
Ja det är väl inte alls omöjligt du! :)

Har tyvärr inte kommit igång än pga en massa andra bekymmer men nu är bilen iaf på verkstaden för lagning efter incidenten senast.

Har en fråga till då jag tänker ta hand om bilen osv. Dom där krängningshämmarstagen eller klapperstagen(som sitter i krängningshämmaren och fjäderbenet) som jag vill kalla dom, hur mycket inverkar dom egentligen på komforten vid körning osv? Är det en detalj att inte bry sig om förens Bilprovningen ger nedslag på dom?
Om dom faktiskt är viktigare än vad jag kan tänka mig så funderar jag på att byta dom också när jag ändå håller på, så slipper jag vara så försiktig vid demonteringen, så tänkte jag :)
Klapperstagen lär du märka innan du åker på besiktning :wink: , de brukar nämligen slamra nåt för jävligt för minsta bula på vägen. Kan dock inte påminna mig att jag läst om just några som fått byta dessa så de verkar hålla bra.

Däremot några som fått byta bussningar på tvärgående krängningshämmaren och det är tydligen inget roligt jobb.

På Peggan som vi har blev ett av klapperstagen dåliga, knappt man tordes köra innan man vissta vad det var för fel.

Bytte bägge , började slamra efter en månad igen, dåligt åtdragna från början..... :roll:
Aha. Har kollat upp det där med bussningarna på krängningshämmaren tidigare men nej, det är verkligen inget roligt jobb du :(
Undrar om dom är väldigt dyra att låta verkstaden byta i framtiden.

Vet inte om mina sådana stag är bytta å bilen har nu rullat 28k mil :)
Men om dess funktion påverkar komforten mycket tex vibrationer osv så kanske man borde byta dom med allt det andra.

Hehe, ja ibland så drar man åt för lite men försöker faktiskt momentdra så gott det går utan att göra det för jobbigt då :)
Bytte fjäderbenslager på min V50 idag men är osäker på om det blev bra.

Linjeringen, hur noga är det? Den glider iväg lite när jag släpper upp fjädern så jag får det inte helt exakt.

Lagret sitter väldigt stumt. Jag behöver ta i rätt rejält för att kunna snurra på trekanten längst upp (vad nu den kallas). Är det normalt eller borde det gå enklare?
Inga problem att snurra när lagret var löst men fjädern klämmer fast det när jag släpper på fjäderspännarna.

Höger sida
20231208_162911.jpg
20231208_162911.jpg (3.06 MiB) Visad 688 gånger
Vänster sida
20231208_163109.jpg
20231208_163109.jpg (3.38 MiB) Visad 688 gånger
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]