Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Jag har hittat ett tydligt glapp i nedre rattaxelknuten, och tänkte införskaffa en lågmilad ersättare imorgon. Är det samma knut oavsett styrväxelfabrikat och årsmodell? Jag har en V70 -00 med TRW styrväxel.
Efter lite slö-googling verkar det vara samma, men jag hittar inte en enda nätbutik som säljer den, och bildelsbasen är inte så detaljerad som jag skulle önska.

Tack på förhand !
Och nu är det bekräftat: 97-00 är samma, utom AWD av någon anledning?
Och tydligen ska dessa knutar inte glappa alls, nya knuten har verkligen inget som helst glapp.
Nån som vet vad dessa knutar kostar på volvo?
taxi skrev:Och nu är det bekräftat: 97-00 är samma, utom AWD av någon anledning?
Och tydligen ska dessa knutar inte glappa alls, nya knuten har verkligen inget som helst glapp.
Nån som vet vad dessa knutar kostar på volvo?
När jag bytte sist så kostade knuten runt 850:-, men det är ju förvisso några år sen nu.
Gjorde då en liten guide över bytet om du behöver: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2067.html
Hilmer skrev: Gjorde då en liten guide över bytet om du behöver: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2067.html
Jaha, det var din guide det :) Den använde jag när jag köpte min v70 :D (skulle flytta över knuten från 855an till V70in, vilket var även då jag upptäckte att dom hade olika knutar)
Behövde dock aldrig byta knuten i slutändan, utan räckte att dränka skiten i 5-56 :)
Tack för ytterligare info, men självklart var det inget fel på min rattknut. Verkar som att jag fått ett rejält glapp i styrväxeln istället. Det var det sista jag väntade mig, men bilen har gått 37 000 mil så det kanske var dags..
Nu ska jag låsa fast höger yttre styrled stumt mot något, och konstatera att glappet försvinner från vänstra hjulet.
Är allt stumt då så utesluter jag alla styrleder, eller hur?

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]