Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte min v70 2.4 dec-14. Fungerade utmärkt fram till april-maj-15. Då började problemen.Min startnyckel fastnade i låstet och bilen gick ej att starta heller.Fungerade helt plötsligt efter några minuter och nyckeln kunde även tryckas ut.
Men det fortsatte med samma problem från och till under hela sommaren.Den övriga elektroniken fungerade men kunde ibland bete sig lite konstigt.Sen när hösten kom så försvann problemen.Bytade batteri i slutet på förra året för jag trodde att det var problemet efter allt jag läst och hört mig för om detta problem.
Nu när våren kommit så kommer samma irriterande problem!Väldigt frustrerande när man sätter sig i bilen och man stoppar in startnyckeln som fastnar och att knappen Start/Stop Engine ej lyser.
Någon som upplevt samma problem?
Jo,har också tänkt den tanken men i och med det har fungerat hela hösten och vintern helt klockrent så blir jag lite konfunderad när problemet kommer tillbaka exakt samma tidpunkt som förra året.
Tål inte bilen lite värme eller! :lol:
Det är inte omöjligt att problemet är just värmerelaterat. Saker och ting utvidgas som bekant vid värme och det kan räcka med ganska lite för att en mekanism som funkar bra i kyla slutar fungera när det blir lite varmare eller omvänt. Så jag skulle kika på hur släden till tändningsnyckeln beter sig i sådana avseenden.

Ett exempel på basis av mina egna erfarenheter är den i stereon inbyggda CD-växlaren i min V70 T5 -02. När stereon blivit varm vägrar den mata ut skivorna, troligen därför att de fastnar aningen på någon liten kant och jag får felmeddelande om detta i stereodisplayen. Väntar jag tills stereon hunnit kallna lite går det hur bra som helst att mata ut skivorna.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]