Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
mattish skrev:Är det bara jag som njuter av hur tyst och vibrationsfritt det blir när motorn stannar?
Vintrar och varma somrar är ju skitjobbigt när S/S inte fungerar :evil:

Det VAG har på sina s/s bilar är att man trycker lite lättare på bromsen vid ex. stoppskylt för att motorn inte ska stanna. Det saknades på volvon faktiskt.

Men nu är tröskverket sålt och hybrid införskaffad :lol:
Jag håller med.. Så skönt när det tystnar när man stannar.. på hyrbilen (jag fick lämna in idag för att hämta ut min bil på verkstan!) var det s/s och bara en sån sak som när man står i en kö som går några meter och sen stannar.. jag ser till att just komma upp i över 8km/h just för att det ska tystna när man väl står stilla.
av andersuw
Perra83 skrev:Vad händer om man kopplar ur det extra lilla batteriet?
Med all sannolikhet slutar S/S att fungera då eftersom normal spänning på det batteriet är ett av villkoren för att S/S skall vara aktivt. Skulle dock tippa på att du kommer att få något envetet felmeddelande om att S/S är ur drift om du kopplar ur det lilla batteriet. Sedan kommer också det batteriet sannolikt att dö rätt fort på grund av självurladdning om du kopplar ur det och sedan inte underhållsladdar det regelbundet.
Användarvisningsbild
av Derank
mattish skrev:Är det bara jag som njuter av hur tyst och vibrationsfritt det blir när motorn stannar?
Vintrar och varma somrar är ju skitjobbigt när S/S inte fungerar :evil:

Det VAG har på sina s/s bilar är att man trycker lite lättare på bromsen vid ex. stoppskylt för att motorn inte ska stanna. Det saknades på volvon faktiskt.

Men nu är tröskverket sålt och hybrid införskaffad :lol:
Kör bensin, då får du vibrationsfritt och tyst. Helt oslagbart och hade jag haft råd hade jag köpt en T6a utan tvekan

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Perra83 skrev:Vad händer om man kopplar ur det extra lilla batteriet?

S/S är bara störande. Ibland får ja vänta på att garageporten ska gå upp eller när ja backar in och bara stannar för att dra växelspaken två hack till R då stannar motorn.
Har du dragkrok kan du köra adaptertricket. Ska spinna vidare på det. Det måste gå att simulera på något sätt för oss utan krok

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av andersuw
Derank skrev:Har du dragkrok kan du köra adaptertricket. Ska spinna vidare på det. Det måste gå att simulera på något sätt för oss utan krok.
Det gör det förstås. Det är ju bara att koppla in dragkrokselen utan att montera själva kroken. Om detta sedan är någon bra idé med tanke på exempelvis antisladd är en annan sak.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag undrar hur det påverkar den elektroniken i bilen och hur bilen jobbar mot att häva sladd när den tror att släpvagn är inkopplad.

Sen finns ju risken att backsensorerna kopplas ur då också.. det är ju tråkigt.

Så här står det i manualen ang släpfordonsstabilisator:
Släpfordonsstabilisator – TSA15
Funktionen Släpfordonsstabilisator TSA
(Trailer Stability Assist) har till uppgift att stabilisera bil med tillkopplat släpfordon i situationer där ekipaget kommit i självsvängning.
TSA-funktionen ingår i stabilitetssystemet (s. 179) ESC16.
Funktion
Fenomenet att bil med släp hamnar i självsvängning, kan uppstå för alla kombinationer av bilar och släp. I vanliga fall krävs höga hastigheter för att det ska uppstå. Men om släpfordonet är överlastat eller har lasten felaktigt fördelad, t.ex. för långt bak, finns risk för självsvängning även i lägre hastigheter, 70–90 km/h.
För att självsvängning sedan ska börja, behövs en utlösande faktor, t.ex.:
• Bil med släp utsätts för en plötslig kraftig sidovind.
• Bil med släp kör på ojämn vägbana eller i ett gupp.
• Yviga rattrörelser.

Handhavande
Då självsvängning väl har börjat kan den bli svår eller omöjlig att dämpa, vilket gör ekipaget svårkontrollerat med risk för att hamna i t.ex. fel körfält eller utanför vägbanan. Släpfordonsstabilisatorn övervakar kontinuerligt bilens rörelser, speciellt i sidled. Om självsvängning upptäcks, sker individuell bromsreglering på framhjulen vilket ger en stabiliserande effekt på ekipaget. Oftast räcker detta
för att föraren ska återfå kontroll över bilen. Om självsvängningen inte dämpas ut trots TSA-systemets första ingrepp, bromsas ekipaget med alla hjul kombinerat med att motorns drivkraft reduceras. När självsvängningen successivt dämpats och ekipaget åter är stabilt avbryter systemet regleringen och föraren återfår full kontroll över bilen. För mer information, se Elektronisk stabilitetskontroll
(ESC) – handhavande (s. 180).
Övrigt
Ingrepp av TSA kan ske i hastighetsintervallet 60–160 km/h.
OBS
TSA-funktionen stängs av om föraren väljer Sport-läge, se Elektronisk stabilitetskontroll
(ESC) – allmänt (s. 179).
Användarvisningsbild
av apersson850
Att backsensorerna kopplas ur är ingen risk, det är ett faktum. Dimbakljuset fungerar inte heller. Backkameran fungerar inte som den ska. Känns som ett av de dummaste sätten att stänga av start/stopp på.

Jag har inte start/stopp på min egen bil, men tycker också att det är skönt när det blir tyst när man stannar. Oavsett om det gäller bensin eller diesel. Jag begriper mig inte för tre öre på de som envisas med att stänga av funktionen. Jag sitter ju inte och trampar på cykeln när jag stannat den heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det finns ju en knapp på instrumentbrädan man kan trycka på så kopplas S/S ur :-O) :-O) :-O)

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]