Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vinglov
Hej!

Som rubriken lyder vad ska jag välja för nån bil?

Jag ska skaffa hus och det gör att jag kommer få pendla 16 mil varje dag till jobbet. Den bilen vi har idag är en v70 2,0F och den drar alldeles för mycket. Vi har 2 småbarn som ska få plats i bilen på helgerna vid resor. Den ska även kunna dra en båt (ca 500kg) kortare sträckor. Har förslag från en kollega på att köpa hans v50 2,0d men vet inte om det är ett bra köp.

Kom gärna med tips vilken man ska välja och varför!

Tack på förhand!
Var noga med hur du räknar, soppakostnaden är mycket mindre än du tror. Att exempelvis välja en dyrare bil för att den drar mindre går nästan aldrig ihop. Det råkar inte vara så att din kollegas bil har gått 11.000mil? Den har en mycket dyr service vid 12000 mil (och 24.000) vilket utraderar hela skillnaden i soppakostnad om du har otur.

Sedan kan det ju finnas argument ändå som att man VILL byta bil, men det är nästan aldrig så att man kan räkna ihop det ekonomiskt.
2.0D är volvos mest problemfyllda motor.
olja kan tränga upp i vevhusventilationen och in i insuget.
motorn att rusa okontrollerbart till den varvar sönder, utan att man har möjlighet att stänga av.

Även rembrott hör till vanligheterna, går multiremmen så drar den med sig kamremmen i samma veva och motorn blir skrot.
Köp inte för något i världen.
Vill du ha en billig bil så är det 1.6D som du ska sikta på, omkring 4 dl/mil och den har inte drabbats i samma utsträckning som 2.0D.
Olja tränger bara upp om man fuskar med partikelfilterbytet. 99% av problemen med motorn beror på att ägare fuskar med servicen.

Rembrott är Volvofemmans problem (2,4d D5), inte 2.0d.

Köper man en 2.0d där servicen är skött skulle jag inte vara det minsta orolig för hållbarheten. Däremot som sagt gäller det att hitta en där rätt servicar är gjorda. Sikta på en som gått 13.000 mil lämpligen :wink: Eller så köper du en V70 2,0d, den har annan filterteknik.
vinglov skrev:Har ni nått förslag på modell och motor?
Mycket handlar om din budget, hur mycket du är beredd att slanta upp för när det gället ny bil.
Lövet skrev:Olja tränger bara upp om man fuskar med partikelfilterbytet. 99% av problemen med motorn beror på att ägare fuskar med servicen.

Rembrott är Volvofemmans problem (2,4d D5), inte 2.0d.

Köper man en 2.0d där servicen är skött skulle jag inte vara det minsta orolig för hållbarheten. Däremot som sagt gäller det att hitta en där rätt servicar är gjorda. Sikta på en som gått 13.000 mil lämpligen :wink: Eller så köper du en V70 2,0d, den har annan filterteknik.
Tyvärr inte, det är fakta från personal på volvofabriken.
2 av 2 volvo V50 2.0D som jag känner till ha drabbats av samma problem
Det finns inte en enda tråd om konstaterat remras på 2.0d här, däremot flera om remras på dieselfemman. (och en på 1.6drive/d2 minst) Dina källor på "volvofabriken" kanske inte har så bra koll?

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]