Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akehudik
Går inte att öppna passagerar dörren. Varken inifrån eller utifrån, pliggen åker upp när man låser upp. Elhissen funkar inte heller på den sidan så det är väl nåt elektriskt. Hur skall man ta sig in i dörren så man kan öppna den? Tacksam för förslag
av andersuw
Vad som är bästa lösningen rent tekniskt gör jag inte anspråk på att veta. Men om jag var du skulle jag kolla med närmsta Volvo ÅF hur de brukar lösa problem av det här slaget. Gissningsvis är detta något de stött på förut och har en rimlig lösning på.
av MickeM
Hej.

Jag håller med "andersuw"

Alternativet är att bryta sönder dörrsidan, coh försöka komma åt låset.
Kanske även passagerarsätet måste undan.

Då kanske (men bara kanske) Volvo har en smidigare lösning, som kan vara värt arbetskostnaden..

Ring dem iaf, och hör efter.

Skriv här sen hur det gick.

Micke.
av akehudik
Ringde Bilbolaget och frågade om tips.Bara att bryta bort dörrsidan, troligen kabelbrott eller styrmodulen som är trasig. Bröt sönder högtalargallret sen fick jag bort nedre delen av dörr sidan. Mätte kablarna till modulen och det gick fram ström där. Så det blir en tripp till skroten och köpa en "ny" modul. Måste den "nya" modulen programmeras eller funkar den rakt av?
av andersuw
Den funkar rakt av. Jag har själv bytt den på min 02:a. Men du måste hitta en som kommer från en bil tillverkad så nära som möjligt i tid jämfört med din egen. Allra helst en 01:a med så näraliggande tillverkningsdatum som möjligt. Möjligen kan det funka från en 00:a också. 02 är en annan CAN-generation så där är det säkert stopp.

Men har du fått upp dörren än så att du kan ta bort hela dörrsidan ännu? Eller tänker du dig att chansa på att det är PDMen (styrenheten i passagerardörrren) det är fel på och att du får upp dörren så snart du kan koppla in den? Skulle ju även kunna vara låskistan det är fel på även om man förstås kan hoppas på motsatsen, särskilt med tanke på att elhissen inte heller funkar.

Om dörren fortfarande är låst: Kan du komma åt låskistan? Jag skulle i så fall kolla med Volvo om det finns något man kan pilla på utifrån för att bryta deadlock och öppna dörren.
av F-bird400
Har skrotat en -01a så de kan hända ja har delarna du behöver.. Har även mörka dörrsidor. Finns i närheten av Sundsvall. Hör av dig om du är intresserad.
av akehudik
Köpte en dörr modul av F-bird400, och nu funkar det kanon bra. Kan rekommendera honom om ni behöver V70 delar, bra pris var det också.
av andersuw
Trevligt att höra att det löst sig och bra att du lämnar feedback om vad felet var.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)