Sparkz skrev:Stämmer, plus att slangen till tomgångmotorn flyttades till locket på luftburken.
Ska kolla om jag hittar nåt om justering, men det brukar räcka att göra rent spjällhuset om det är sotigt.
Japp, du hade rätt. Tittade över vevhusventilationen och spjällhuset. Den lilla slangen till vevhusventilationen var helt bomtät och framför gasspjället låg det en "kaka" av inbränd olja ca 1,5mm hög! Jag fick skrapa och spruta med rostolja tills jag tvättat bort allt.
Bytte slang och borrade ur hålet för slangen i vevhusventilations"huset" (det som sitter med en O-ring närmast spjällhuset)(jag hoppas inte det hålet ska ha en speciell diameter)för det var också helt tätt.
Jag får demontera hela spjällhuset och rengöra med tryckluft när jag får tid.
Efter detta så fick jag en tomgång på 1300 varv och trodde någon hade justerat upp stoppskruven, men efter 50 mil så har adaptionen jobbat in sig så nu har jag rätt tomgång och ett helt annat svar på gasen vid låga varv. Som nån annan sa "att en svensson motor kan gå så gött"
Hoppas att oljeförbrukningen går ner efter det här också.