Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
apersson850 skrev:Låt tejpen sitta, det var ju i alla fall originellt! :D
Vad finns det för anledning till att ta bort torkaren? Rutan gror ju igen fortare än kvickt när det regnar, så att den behövs är det inget tvivel om.
Jag tänkte också den frågan, i vissa väglag gror ju rutan igen. Och att ta bort den trots att någon annan i familjen använder den.
Och att smeta silikon kan ge problem om man senare måste lacka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nicke83 skrev:[. Men sambon gör det så gärna. Därför ryker den
Ehhh, pratar ni inte med varandra?
Nicke83 skrev:
Vad finns det för anledning till att ta bort torkaren? Rutan gror ju igen fortare än kvickt när det regnar, så att den behövs är det inget tvivel om.
Hehe har aldrig använt torkaren bak på nån av de bilar jag haft. Helt vansinnigt enligt mig att använda den. Men sambon gör det så gärna. Därför ryker den :lol:
Jaha du. Jag avstår från att kommentera det. Jag nöjer mig med att vara glad att jag gör som jag vill, så får du göra som du vill. :)

Fast lite nyfiken är jag allt på om du inte torkar rutan fram heller när det regnar?
av Nicke83
apersson850 skrev:
Nicke83 skrev:
Hehe har aldrig använt torkaren bak på nån av de bilar jag haft. Helt vansinnigt enligt mig att använda den. Men sambon gör det så gärna. Därför ryker den :lol:
Jaha du. Jag avstår från att kommentera det. Jag nöjer mig med att vara glad att jag gör som jag vill, så får du göra som du vill. :)

Fast lite nyfiken är jag allt på om du inte torkar rutan fram heller när det regnar?
Det behövs ju inte för den är behandlad, så ska regna sjukt mycket innan torkaren åker igång :lol:
av andersuw
Verkar finnas oväntat delade meningar om vad som är godtagbar sikt. Själv har jag precis bytt vindruta på min V70 T5 -02 eftersom den med tiden blivit bemängd med myriader pyttesmå stenskott, vilket gör att man ser dåligt i starkt motljus även när det inte regnar. Jämfört med hur en otorkad ruta blir vid tätt duggregn ser man dock inte desto mindre bättre även genom den. ;-)

Sedan undrar man ju också varför somliga tycker det är "vansinnigt" att använda bakrutetorkaren. Har haft en sådan på samtliga de sex Volvo kombi jag ägt och kört och aldrig konstaterat att användningen haft några negativa biverkningar. En lite defekt framruta har jag som sagt så småningom fått på min V70 -02 efter 25000 mil men aldrig någon defekt bakruta så när som på en och annan overksam tråd i bakrutedefrostern. Men det är ju svårt att skylla det problemet på bakrutetorkaren.
Användarvisningsbild
av Derank
ochså ska det benas ner på molekylnivå igen, konstatera att killen inte vill använda baktorkaren för att han tycker att det är vansinnigt och låt han tycka det. Skåpbilar har du ju ingen bakruta i och det funkar väl aldeles utmärkt att framföra en sådan och sidospeglar kommer man långt med.

Han kör knappast sämre utan att se genom bakrutan
av andersuw
De enda molekyler som är relevanta i det här sammanhanget lär vara vattenmolekyler. De är dock rätt svåra att "bena ner" på molekylnivå så ingen här torde försöka. Däremot är de ganska lätta att torka bort och en del av oss tycker uppenbarligen det är en god idé i syfte att förbättra sikten.

När det gäller sikt genom bakrutan är det som vanligt ett misstag att tro att något är överflödigt bara för att det är umbärligt. Men inget lär förstås ändå hindra dig från att tro motsatsen om du vill.

Vad som däremot definitivt är överflödigt är din uppmaning om att låta "killen" tycka vad han vill eftersom ingen har påstått att han inte får det.
av Nicke83
Derank skrev:ochså ska det benas ner på molekylnivå igen, konstatera att killen inte vill använda baktorkaren för att han tycker att det är vansinnigt och låt han tycka det. Skåpbilar har du ju ingen bakruta i och det funkar väl aldeles utmärkt att framföra en sådan och sidospeglar kommer man långt med.

Han kör knappast sämre utan att se genom bakrutan
Haha nä verkligen inte...jag kör lastbil ca 30-40 mil per dag och inte har jag någon bakruta där att titta igenom inte :lol:

Mikesh89 skrev:http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bil-t ... 000016621/

32 mm körde jag :) smällde lite silikon invändigt också så det sluter helt tätt .
Ska måla den svart som bilen :)
Tog bort torkararmen nu ikväll, skruvade även bort motorn. Ryckte säkringen för bakrutetorkaren & spolningen bak.
Däremot passade inte den 32mm täcklocket du använde på min bil. Brickan som ska sitta på insidan är för liten. Blir att köpa en bricka av metall som är minst 32mm stor gärna uppåt 35-38mm. Sen ska jag nog köpa ett svart täcklock istället för de kromade som biltema hade. Men annars var det inga problem. Sitter en silvertejp över hålet för tillfället :D
Passade även på att koppla bort bakrute värmen när man liks hade nere inredningen.
Skönt slippa att den värmen bakrutan varje gång man vill köra spegelvärmen...helt idiotiskt att volvo satt de två på samma knapp när de tänkt på så mycket annat i bilen ?:-/
av andersuw
Hur hanterar du uppsikten rakt bakom bilen när du backar med igenmurad/igenimmad/igenisad bakruta?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]