- mån 02 maj 2016, 20:23
Kör du 500 mil betalar du ju isåfall 5900kr och om du kör 2000 mil 17600kr. Jag tycker det är rätt uppenbart att du betalar mer om du kör mer. Att grundskatten höjs för nya bilar som drar mycket gör att det kommer ut sånna som är mindre smutsiga, och drar mindre. Så i slutänden kommer du kanske betala mindre per år i och med att utbudet av snålare bilar blir större och du kan byta ut nuvarande till en mer miljövänlig.. se... win win!
Waizguy skrev:Det här förslaget från finansdepartementet är inget nytt fenomen och som någon redan ovan skrivit så var det exakt samma sak som man gjorde med gas och etanol. Men när för många börjar ta del av subventionerna så läggs skatteplaneringen om och då kommer litium batterier vara rena miljöboven och vi bör då gå över till ***** så fortsätter hjulet snurra. Etanol var ett mycket bra alternativ, vi hade inte behövt köpa spriten från andra sidan jordklotet...men där är ju Billigt. "Etanolmotorn" dvs "trimmad" bensinmotor fick inte ens leva upp till sin fulla potential, här fanns det mycket att vidareutveckla, men dieseln var tydligen bättre.
Fordonskatten / Vägtrafikskatten som den så hette en gång i tiden är enbart ett styrmedel idag, jag håller med de ovanstående om att årsskatten borde ses över då den enbart grundar sig på Co2. Jag säger detta även fast jag kör flera tusen mil om året.
Om man räknar årsskatten per mil blir det 4kr/mil om jag kör 500mil och 1kr/mil om jag kör 2000mil.
En årskatt baserad på 2000kr och att bilen drar 1l/mil.
Är det rimligt att bilen som stått still och släppt ut mindre ska betala mer per mil?
Eftersom koldioxidskatten i fordonsskatten just baserar sig på g/km vilket också skrivas om till kg/mil.
På pumpen har man dock betalat mycket mer;
Riktpris 13kr/l
Skatt ca 60%
Vilket ger ca 7,8kr/l i skatt inkl moms
på 500mil ~ 3900kr i skatt på bränsle
på 2000mil ~ 15600kr i skatt på bränsle
Det är dyrt att köra bil :)
/// Waiz
Kör du 500 mil betalar du ju isåfall 5900kr och om du kör 2000 mil 17600kr. Jag tycker det är rätt uppenbart att du betalar mer om du kör mer. Att grundskatten höjs för nya bilar som drar mycket gör att det kommer ut sånna som är mindre smutsiga, och drar mindre. Så i slutänden kommer du kanske betala mindre per år i och med att utbudet av snålare bilar blir större och du kan byta ut nuvarande till en mer miljövänlig.. se... win win!
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13