Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har sett ett fåtal enögda, de kan jag nog räkna på en hand. Desto fler enögda på halvljuset.
Jag bytte till DRL för att de är snyggare än LED i dimljuset. Sedan fick jag mitt DRL-par för 600kr också. Nypris hade jag aldrig betalat.
Det manuella påslaget är inget bekymmer heller eftersom jag gjort det i över 2 år och det sitter i muskelminnet. Man får ha lite koll på vädret bara.

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
av Lövet
Billiga dimljus LEDs på ebay håller dåligt. Riktiga originalmonterade DRLs håller utmärkt vad jag kan se i trafiken. Knappt sett någon enögd, om ens någon.
Användarvisningsbild
av ER
Nicke83 skrev:Om man monterar dessa nya drl på äldre v70 2007-2013 så kommer man väl ändå inte undan att behöva trycka på dimljus knappen varje gång man sätter sig i bilen ( givetvis också vrida över strömställaren på parkerings läge)

Eftersom äldre v70 2007-2013 inte har något auto läge på strömställaren?

Isåfall förstår jag inte riktigt poängen med att sätta dit led dimljus för 3200 kr när man kan bara byta de vanliga dimljusen till led lampor och få samma effekt för ca 200 kr.

Volvos drl dimljus verkar inte hålla särskillt bra heller? Sett flera v70 xc70 som kört omkring enögda. Och de bilarna bör ju vara max 2 år gamla.
LED i dimljus avsedda för halogenlampa är otyg("been there done that"), lyser varken rätt, dvs har brännpunkten korrekt så det inte bländar mötande vilket det inte får, sen lyser det som kattpiss och på sin höjd är "dayrunninglight", dvs effektbelysning i dimljusarmaturen fast blädar mötande pga fekatigt fokus, inte att förväxla med DRL som faktiskt lyser upp tillfredställande och "ska" blända då det får lysa uppåt i horisontalplanet vilket dimljus aldrig får göra. Så samma effekt för 200kr,ine ens i närheten då det är allt annat än samma effekt du uppnår och i 99% av fallena på tok för blått med sina 6500K:ish mot OEM som är i krokarna 4-5000K och vitt sken.
Att du raderar ut dimljusets E-märkning genom att montera annat än halogenlampa är det minsta problemet, DRL är ju fortfarande e-märkt oavsett om det sitter på en 08 eller 14-15 då du inte byter ljuskällan.
Dimljus använder man ju heller inte pga dess usla effekt att inte ge nåt av värde i tillskott, DRL ersätter halvljus med fullo dagtid så man har därmed ersatt värdelösa dimljus med meningsfulla DRL och att det ser normalt ut vilket LED inte gör i dimljus. Bara dimljustöntar som inte gillar detta och som "måste" ha dessa fjantlampor på ihop med halvljuset och blända mötande och sig själva så dom ser sämre i mörker.

Om inte DRL är godkänt för eftermontering så bör alla bilar som har fulsatser från tex Hella/Philips/okända märken också underkännas av samma anledning oavsett e-märkning på armatur eller inte, inte minst på en större drös XC60 av äldre dato med ebayfynd. Ej att förglömma bilar där man inte har bakljusen aktiverade vid DRL som eftermonteras samt nyare passat som inte har bakljus på trotts släp inkopplat och olaglig utan bakljus tända på släpet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikesh89 skrev:Med andra ord bara att dra säkringen så slipper man oroa sig :)
Är det en egen säkring bara för dimljusen så inte något annat dör.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
VolvoB20 skrev:
Mikesh89 skrev:Med andra ord bara att dra säkringen så slipper man oroa sig :)
Är det en egen säkring bara för dimljusen så inte något annat dör.

Jag vet faktiskt inte läste något precis att på my12 och framåt styrs dimljusen via cem. Så antagligen får man dra ut sladden då .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:, inte att förväxla med DRL som faktiskt lyser upp tillfredställande och "ska" blända då det får lysa uppåt i horisontalplanet vilket dimljus aldrig får göra
Hur menar du "lyser upp tillfredställande" jag tycker mycket av DRL mest är design gimmikar för att markera bilmodellen.

Bild

Bild

Om jag möter någon som har stoppat i kritvita dioder i sina dimljus så tycker jag det ser eller fungerar precis lika bra. Jag bryr mig inte ett skvatt, ingendera bländar ju på dagen och båda syns lika bra tycker jag.

Bild
av AWDvolvo
Mikesh89 skrev:Ja det kan du :) Bild

Har satt dom på min 12a det är dock inte V70 s drl utan dom som passar är från V50 xc70

Artikel nr 31383205 samt 31383204
Kostar 1600 kr st :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får du något felmeddelande?
Användarvisningsbild
av apersson850
Mikesh89 skrev:Jag vet faktiskt inte. Läste något precis att på modellår 12 och framåt styrs dimljusen via CEM. Så antagligen får man dra ut sladden då.
Så är det. Fast det kom tidigare än från 2012 års modell.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:, inte att förväxla med DRL som faktiskt lyser upp tillfredställande och "ska" blända då det får lysa uppåt i horisontalplanet vilket dimljus aldrig får göra
Hur menar du "lyser upp tillfredställande" jag tycker mycket av DRL mest är design gimmikar för att markera bilmodellen.

Bild

Bild

Om jag möter någon som har stoppat i kritvita dioder i sina dimljus så tycker jag det ser eller fungerar precis lika bra. Jag bryr mig inte ett skvatt, ingendera bländar ju på dagen och båda syns lika bra tycker jag.

Bild
DRL som i XC70 OEM DRL lyser upp även mark samt ev. vägg framför bilen och ser BRA ut då det är VITT ljus med 4st synbara ljuskällor och inte pissblåa som normalt dioder har som används för H-fattningar.
Eftermarknadsdioder lyser på inget sätt upp samma yta eller med samma styrka, mesta ljuset det ger bländar bara mötande pga felaktigt placerad brännpunkt så det blir stjärna i skenet, på sin höjd ger det en ljus skugga på en vägg och du kan inte se om du har dom påslagna eller inte genom att sitta bakom ratten och studera ljuset på vägen framför fordonet och ENDA syftet med dom är som "markeringsljus"/lysa upp att det sitter ett dimljus där och misstokningar som att "det inte bländar så jag kan ha dimljus och halvljus påslagna ihop".

Visst är DRL som i LED-stripe a la VW koncernen/övriga med lösningar där man adderar led stripes en gimmik för att spara på halvljuslampor (och ström samt bränsle på pappret)för att slippa ha halvljuset på och för vissa bilmärken slippa bakljusen påslagna för ökad säkerhet utan att det drar mera ström då det är LED i dagens bakljus till mycket stor andel. Dock så tillför dom mera än vad dimljusen på dessa V/XC70 P3-bilserier någonsin gjort då 35w halogen inte gör skillnad ihop med 35w xenon för fjunraggarna som gillar att det lyser ur var och varje hål i bilens front. Fast DRL är ju E-märkt vilket dioder i dimljus aldrig kommer bli.

Dimljusena använde jag 3ggr, varav besiktning var en gång, andra var för att testa dom samma dag jag köpte bilen och sen med "Osram 50W" dioder som är dom enda med någon form av ljusbild men ingen ljusbild värd namet. DRL använder jag dagligen och det ihop med komplett facelift för att XC70 ska se ut som den borde gjort från början utan dom överarbetade ramarna till dimljusena med "lite" för mycket silver i för att se ens bra ut och inte klumpiga som det blev, "bummerangen" från facelift ser helt rätt ut och lagom mycket silver som passar XC:s silvertema ihop med front/bakdifusser samt tröskelskoningarna med XC loggan.

Möter man någon med dioder i dimljus oavsett "vita" eller VITA så VET man att det är varning för stolpskott som kan ha dimljus+halvljus påslagna vid tillfälle och jag har inte sett en enda V50/V70/XC70 med dessa dioder där det fungerar lika bra som OEM DRL. Att dom dessutom är för dumsnåla för sitt eget och andras bästa är inte heller bra då livslängd på dioder för eftermontering är katastrofalt dålig pga utebliven kylning och inte set någon bil med dessa OEM där DRL havererar pga diod som inte vill vara med längre. Lagt ner mera på dioder/halogenlampor/franskgul xenon till dimljus på div fordon genom åren än dom låga 1500kr XC70 DRL kostade mig och dessutom fortfarande är E-märkta efter "ingreppet".
Skattar varje gång man ser en Volvo P3 med led i dimljus och dom tror dom är tuffa med sina fake "DRL" som inte lyser värt namnet.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]