Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moonshadow
Har idag fått en offert från Volvo här i stan. 38000kr skulle de ha för att åtgärda felet. :shock:
Volvo byter hela paketet dvs. klump, styrbox och pumpen.
Känns dock bra att ha fått någon slags övre referens. Ser på offerten att arbetskostnaden uppgår endast till 2500 kr. Också en värdefull indikation.
Senast redigerad av 1 moonshadow, redigerad totalt 0 gånger.
En liten uppdatering om livet med Haldex.

Lyckades få bilfirman där jag köpt bilen att stå för reservdelskostnaden för en komplett klump (beg.). Jag betalade då arbetskostnaden vilket kändes toppenschysst.

Men säg den lycka som varar. Efter någon månad så fick jag upp den gula varningstriangeln "Antisladd service erfodras". Efter detta kopplade inte bakhjulen in. Åkte till min lokala mekonomen som varit mycket behjälpliga under hela processen och de hittade felkod DEM 000B. Efter återställning funkar åter AWD'n. Härligt tänker jag och åker hemåt. När jag rullar upp på infarten hemma så tänds den gula varningstriangeln och "Antisladd service erfodras" dyker upp i displayen. Nu finns det ju ingen snö att testa på så jag åker ut på en lerig skogsväg och mycket riktigt, bakhjulen driver ej.

Någon som har en bra teori? Kan det vara tryckgivaren igen? DEM 000B indikerar väl felaktigt oljetryck?
Eller är det elektroniken som spökar? Styrenheten? Är det något i antisladdsystemet som stänger av haldex?

Vet tyvärr ej om det finns fler felkoder i anslutning till detta. Bilen skall dock in på felsökning inom kort men alla tips är guld värt ändå.

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 moonshadow, redigerad totalt 0 gånger.
Läs ut felkoderna med VIDA
sensonic skrev:..och när du gör det läs också av vilka värden tempgivare och tryckgivare visar. Finns exempel på tempgivare som visar -60C och då är den en kandidat.
Tack för tips! Noterar detta!

Tänker på varningen om "Antisladd service erfordras". Är det rimligt att det finns någon koppling mellan haldexstrulet och den varningen?
moonshadow skrev:Tänker på varningen om "Antisladd service erfordras". Är det rimligt att det finns någon koppling mellan haldexstrulet och den varningen?
Det är åtminstone tänkbart att det finns en koppling. BCM, som sköter antisladd/antispin, behöver kommunicera med DEM och om den kommunikationen inte funkar som den skall kan man få det varningsmeddelande du fick. Dock borde inte DEM-000B ge det meddelandet så det är lite förbryllande att varningen försvann när den koden raderades (om det nu bara var den koden som hittades och togs bort). Allmänt sett kan felet på antisladdsystemet också bero på en rad andra saker än fel på kommunikationen mellan BCM och DEM.
Minns jag galet eller kan inte bakhjulsdriften sättas ur spel av att det finns vissa felkoder lagrade? Alltså att det inte nödvändigtvis är fel på AWD-systemet men att det ballar ut när något annat antisladdfel uppkommer? Om vi leker med tanken att bromsljuskontakten går sönder. AWD:n ska kopplas ur under inbromsning. AWD:n vet inte längre när bilen bromsar och systemet sätts helt ur spel tills bromsljuskontakten funkar igen. Dåligt exempel eftersom det förmodligen gett bromsvarningsfel men ni kanske fattar poängen.

Edit: pucktvåa, samma sak som andersuw sa ovan alltså, såg inte det förrän nu.

Edit: har skaffat en VM med VIDA, tyvärr på engelska och som tyvärr inte gillar skärmdumpar pga olika OS. Men det här är vad VIDA säger om DEM-000B: https://i.imgur.com/6jMO3C1.png

Läste om en medlem som lät verkstad byta olja i dennes automatlåda, där bilen senare varnade för fel på växellådan. Visade sig varit för låg oljenivå. Kanske att även du har för lite olja i enheten? Korrekt procedur för bytet är att man fyller upp till påfyllningshålet, provkör, fyller och justerar nivån och SEN är klar. Kanske att verkstaden skippade provkörningsbiten som antagligen tillåter oljan cirkulera och nivån att sjunka? Borde ju vara hyfsat lät att fixa. Om du inte har några synliga yttre oljeläckage kan du ju be om att de dubbelkollar oljenivån. Hjälper inte det kanske du kan få DEM:en utbytt mot den från din förra haldex.
Ok, här kommer senaste nytt i ärendet.

På "min" mekonomenverkstad hittades felkoden DEM 000B.
- Solenoid
- Felaktigt oljetryck

Några teorier?

Har talat med bilhandlarens verkstad som bytte klumpen som i sin tur har talat med skroten som levererat denna reservdel. Inga problem att reklamera om det bara visar sig att något på den monterade klumpen är felet. Databoxen är dock min gamla. Är lite nervös att det är den som spökar, fast borde det inte vara lite andra felkoder då?
DEM-000B är en lite knepig felkod. Den omedelbara anledningen till att den sätts är felaktigt värde på oljetrycket i Haldexkopplingen. Men detta kan enligt VIDA bero på vitt skilda orsaker, nämligen:

Skadad temperaturgivare.
Skadad AOC-enhet (mekanisk koppling).
Oljeläckage.
Skadad styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).

Beträffande den fortsatta felsökningen sägs följande:

"Obs! Felkoden kan sättas på grund av skadad AOC-enhet (koppling). Kontrollera AOC-enheten med avseende på synliga skador. Lyssna efter missljud. Kontrollera oljenivån i kopplingen (AOC)."

"Obs! Det kan vara styrenhet bromssystem (BCM) som stör styrenhet fyrhjulsdrift (DEM). Exempelvis kan felaktig information från någon av hjulhastighetsgivarna medföra att informationen från styrenhet bromssystem (BCM) sätter felkoden. Styrenhet bromssystem (BCM) ska därför felsökas med avseende på felaktiga signaler från hjulhastighetsgivarna."

Därefter följer test av tryckgivare och temperaturgivare enligt rutiner i VIDA. Om inga fel påträffas där följer test av pumpmotor. Om inga fel påträffas där föreslås provkörning på lyft med läsning av oljetryck under provkörningen. Om man inte får det att funka då heller föreslås byte av styrenhet för fyrhjulsdriften.

Men om du nu inte hade felkod DEM-000B i början av hela historien bör man förstås i första hand misstänka att felet sitter i någon av de delar som stoppats dit för att åtgärda dina ursprungliga fel. Din styrenhet borde därmed knappast misstänkas i första hand.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kö[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]