Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, fast oljefilmen hinner nog inte försvinna under de tidsrymder som sådana stopp vanligtvis handlar om.
av Nicke83
Roda skrev:Jag tycker att funktionen är sjukt irriterande på automatare, vid varje halvsekundsstopp i korsningar eller cirkulationsplatser stänger den av.
Jag trycker bort funktionen så fort jag startat bilen.
På en manuell har jag för mig att man måste lägga i friläge och släppa upp kopplingen för att den ska stanna och då kan man ju välja om man vill ha stopp eller inte
Stämmer friläge och koppling upp krävs för att få den att slå av bilen när man har en manuell bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nicke83 skrev:
Roda skrev:Jag tycker att funktionen är sjukt irriterande på automatare, vid varje halvsekundsstopp i korsningar eller cirkulationsplatser stänger den av.
Jag trycker bort funktionen så fort jag startat bilen.
På en manuell har jag för mig att man måste lägga i friläge och släppa upp kopplingen för att den ska stanna och då kan man ju välja om man vill ha stopp eller inte
Stämmer friläge och koppling upp krävs för att få den att slå av bilen när man har en manuell bil.
Japp
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Ja, fast oljefilmen hinner nog inte försvinna under de tidsrymder som sådana stopp vanligtvis handlar om.
Sen vill man ju inte att rest-värmen från avgasturbinens skovelhjul ska krypa in i turbo-lagret via axeln pga att vatten och olja slutar rotera vid varje stopp så det koxar och dödar turbon..
Användarvisningsbild
av joel80
För dom har säkert inte tänkt på hur bilen agerar i ett s/s-läge... Volvo har säkert helt glömt bort hur en bil fungerar och helt skitit i att den kommer skära ihop efter bara nått år!! ...eller så har man utvecklat en funktion där bilen utan några problem kan slå av och till motorn med korta stopp.

Det är ju inte "vanliga" kallstarter det handlar om.. Men det hoppas jag alla förstår.
Användarvisningsbild
av Derank
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Ja, fast oljefilmen hinner nog inte försvinna under de tidsrymder som sådana stopp vanligtvis handlar om.
Sen vill man ju inte att rest-värmen från avgasturbinens skovelhjul ska krypa in i turbo-lagret via axeln pga att vatten och olja slutar rotera vid varje stopp så det koxar och dödar turbon..
Ja. Det glömde såklart ingenjörerna på Volvo att ta hänsyn till.......

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jefe
När jag inte vill att s/s ska användas så lägger jag bara i sportläget på automaten innan jag kommer fram till stoppet så slipper jag den tillfälliga avstängningen sen lägger jag i normal läge igen när jag rullar iväg och kör vidare.
Funkar bra för mig iaf.
Användarvisningsbild
av Derank
sportläget funkar men då kan du ju lika gärna trycka av S/S på knappen. Det är ju enklare än att tryck spaken åt sidan i varje korsning. Jag funderar på om man kopplar loss det lilla batteriet under torpeden, då borde ju inte S/S slå in.....kanske
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:För dom har säkert inte tänkt på hur bilen agerar i ett s/s-läge... Volvo har säkert helt glömt bort hur en bil fungerar och helt skitit i att den kommer skära ihop efter bara nått år!! ...eller så har man utvecklat en funktion där bilen utan några problem kan slå av och till motorn med korta stopp.

Det är ju inte "vanliga" kallstarter det handlar om.. Men det hoppas jag alla förstår.
Porsche har väl två elpumpar, en som håller oljetrycket uppe och en som cirkulerar kylvattnet.

Jag vet inte om Volvo också har samma teknik.

Sen gör ju S/S noll nytta om man inte bor i Stockholm, S/S har max hållit min motor avstängd 60 min under de år jag ägt bilen, det är alltså 6 deciliter diesel jag sparat på 4 år. Undrar hur mycket mera det dragit pga extrabatteri och större startmotor?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör rätt mycket i Gävle, och vi har skapligt med rödljus och järnvägsövergångar för att s/s går in betydligt mer än så.. Men visst, det är inte lika effektivt som i Stockholm.. I allmänhet känns det som att man kunde ha gjort en med energisnål lösning som varit bättre för körningen, men att man p.g.a testcykelns utformning skapat nått som gett så bra resultat som möjligt där.
Har säkert fått ner skatten på bilarna med större summa än man sparar i bränsle...

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]