Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1072504
Ilduce77 skrev:
andersuw skrev:
Ilduce77 skrev:Hur ser man om man har denna funktionen?

Har en xc60 2016 D4 automat med voc
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 513bb61128
Tackar!

Det var en bra beskrivning.. :) nu undrar jag bara om jag har en VEA motor, eller är det bara bensinarna som är det?

Det är ju en 2016..
Är din bil framhjulsdriven är det en 4-cylindrig VEA-motor. AWD har den äldre motorn (icke VEA) med 5 cylindrar...
av andersuw
#1072506
Ilduce77 skrev:
andersuw skrev:
Ilduce77 skrev:Hur ser man om man har denna funktionen?

Har en xc60 2016 D4 automat med voc
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 513bb61128
Tackar!

Det var en bra beskrivning.. :) nu undrar jag bara om jag har en VEA motor, eller är det bara bensinarna som är det?

Det är ju en 2016..
Som fjohan82 redan påpekat har den VEA-motor om det är en framhjulsdriven XC60 D4 -16. Om det är en fyrhjulsdriven XC60 D4 -16 har den däremot en äldre motor som inte är VEA.

Här nedan är en annan bra sida där man kan ta reda på sådant. Bara att välja bilmodell (t.ex. XC60) i den allra översta menyraden, årsmodell i rutan upptill till höger, "tekniska data" i den näst översta menyraden och sedan markera de motoralternativ man vill titta närmare på.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Ingen VEA-motor har fler än fyra cylindrar och ingen har större cylindervolym än två liter. Det finns däremot både dieslar och bensinare som är VEA.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1072704
andersuw skrev: Menar du att partikelfiltret och NOX-fällan inte fungerar vid kallstart? Såvitt jag vet är heller inte NOX-produktionen något stort problem vid kyla och låg motorbelastning (tomgång).
Stort problem - det är ett relativt begrepp
Titta på tabell 18 - det kanske beskriver att det blir mindre NOX då man kallstartar?
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... illagg.pdf
av andersuw
#1072858
Momentum skrev:
andersuw skrev: Menar du att partikelfiltret och NOX-fällan inte fungerar vid kallstart? Såvitt jag vet är heller inte NOX-produktionen något stort problem vid kyla och låg motorbelastning (tomgång).
Stort problem - det är ett relativt begrepp
Titta på tabell 18 - det kanske beskriver att det blir mindre NOX då man kallstartar?
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... illagg.pdf
Vad är relevansen av denna tabell i diskussionen oss emellan? Var har jag sagt att det blir mindre NOX om man kallstartar än om man inte gör det? Var har jag argumenterat mot användning av motorvärmare? Vad säger resultaten för de äldre fordon som rapporten behandlar om de nyare, med bättre avgasreningsteknik, som Volvo tillhandahåller fjärrstartsmöjlighet för? Och varför ger du mig en halmdocka istället för ett svar på den fråga jag ställde?
av valln
#1073074
andersuw skrev:
...

Här nedan är en annan bra sida där man kan ta reda på sådant. Bara att välja bilmodell (t.ex. XC60) i den allra översta menyraden, årsmodell i rutan upptill till höger, "tekniska data" i den näst översta menyraden och sedan markera de motoralternativ man vill titta närmare på.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Ingen VEA-motor har fler än fyra cylindrar och ingen har större cylindervolym än två liter. Det finns däremot både dieslar och bensinare som är VEA.
Med noteringen att VEA-motorerna infördes mitt i årsmodell -14, det finns alltså -14a och -14b.
av andersuw
#1073083
Stämmer bra. VEA kom under modellåret -14 och fanns inte att tillgå i början av modellåret.
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]