Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dappen97
Tjenare har en 740 -92 med regina systemet.
Problemet uppkom efter att bilen bara dog när jag var ute och körde. Tänkte att det bara var slut på soppa så testade att tanka fulltank men problemet kvarstod och den gick inte igång. Testade att direktmata tankpumpen och hörde inget surrande överhuvudtaget vilket gjorde att jag bytte pumpen. (Bytte bränslerelä också samt testade också att slå på den främre pumpen samt filter utan resultat)
Nu så går bilen igång men den vill bara dö när man gasar på tomgång, under belastning är den helt okörbar i princip om man inte "joxar" med gasen och varvar upp den steg för steg och sen håller fullgas (går dåligt då också). Ska tillägga att den går fint när man sprutar startgas i insuget.

Jag har testat byta mapsensor, btr. Gjort rent spridare så gott det går. Tänder på alla stift.

Vad tror ni om detta? :D
av NilsO
Det är något konstigt här :)

För du talar både om tankpumpen och om den främre pumpen. Men på Rex/Regina finns bara en pump, som sitter i tanken, och den agerar huvudpump. Vid filtret finns ingen pump. Om det faktiskt finns en pump vid filtret på din bil så har någon fixat dit den själv...

Du har inte råkat sätta en "förpump" till tidigare 740 i tanken? De räcker inte till för att bilen ska gå att köra.

Ett bra sätt att felsöka vore att mäta bränsletrycket. Det finns antagligen en ventil ("Schrader", som en däckventil) på röret mellan spridarna, där kan man enkelt koppla in en mätare. Trycket ska vara 3 bar när motorn är igång och man har lossat vakuumledningen till regulatorn.
av Dappen97
Hahah ojoj, det hade jag ingen aning om att det bara fanns en pump på regina systemet. :oops:

Då är det nog som du säger, jag har faktiskt satt dit en förpump från en 740 med LH på den. :roll:
Tack så mycket för svar! :D

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]