Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chirho
Hej,
vad jag kan se har jag inte nivåmat på min v70 d5 awd -04.

Jag tror dämparna börjar ha gjort sitt nu vid 20000mil...

Då jag drar en del släp och husvagn fundera jag på montera nivåmatic. Vad jag förstår behöver jag byta fjädrar och dämpare? Stämmer det?

AWDn är ju högre bak än 2wd men det är väl inte xc70 dämpare o fjädrar bak? Passar nivåmatic dämpare och fjädrar från en 2wd eller "måste" jag ha awd grejer?

Men sen det är samma grejer som sitter på s60 o s80 också?

Tack på förhand
Marcus

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
av andersuw
Ja, du behöver byta både stötdämpare och fjädrar och du behöver en sats specifik för V70 AWD. Se här:

http://shop.bildeve.se/nivareglering-he ... c-517.aspx

Bästa alternativet i dag är nog att köpa en tillbehörssats av det slag jag länkar till. Att köpa som lösa reservdelar är troligen dyrare och bildelsbasen är kanske inget jättebra alternativ eftersom flertalet av de dämpare till en MY -04 som du kan hitta där troligen har rullat långt. Det skall i så fall vara att du har tur och hittar ett par som är utbytta och därför i bra skick.
Användarvisningsbild
av milktrucker
byt k-hämmare också, till den styvaste som sitter på polisbilarna annars blir den sladdrig i bakvagnen
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]