Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Efter att jag gjorde en motortvätt och startade motorn för att låta den gå en liten stund så hörde jag ett konstigt ljud som jag inte har lagt märke till tidigare. Det är inte säkert att det har uppstått nu men det måste ha blivit värre eftersom jag inte har märkt det tidigare. Kolla på videon nedan så hör ni vad jag menar. Det låter som om något skrapar i eller kärvar och det kommer någonstans från fläktremmarnas aggregat eller vad man nu än ska säga. Det låter inte som det kommer från servopumpen utan det är nog mitten någonstans, antingen vid fläkten eller där under. Kanske generatorn men jag tror inte det heller. Vad kan det vara som orsakar detta ljud? Jag antar att det inte ska vara så. Annars tycker jag att motorn tickar på bra.

Vid motortvätten var jag noggrann att hålla ett bra avstånd med högtryckstvätten och jag sprutade ine rakt på några elkomponenter. Så felet borde inte ha uppstått då, hoppas jag.

Det är en B230F som sitter i bilen.

Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Frrla
Känner igen dedär ljudet hur väl som helst. prova med lite 5-56 eller något liknande direkt på greppytan till remmarna så kommer det tystna. hur bra är det att smörja där? mitt svar är: ingen aning. har aldrig slirat på remmarna endå iaf.
ska man gå till grund med det är de nog bara att plocka av remmarna och rengöra ordentligt och kanske byta remmarna.
tog hushålls-papper med thinner och en stor vanlig mejsel. startade motorn och stoppa dit på alla remhjul så vart de också bra. har fungerat 3-400 mil iaf. men är nog inte så smart att göra så om man är rädd om fingrarna....

en gång lät själva lagret i styrservon också. de kan man smörja med motorolja så är de tyst ett par hundra mil igen.
av Rådlös
Ja, det lät inte så vackert. Om du stannar motorn så kan du känna på alla remhjul i fall det är något glapp någonstans. Jag tror inte du behöver ta bort några remmar, ett glapp känns nog ändå.
En annan metod, något mer komplicerad är att lyssna med ett stetoskop. Biltema säljer sådant: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018564/
Finns även elektroniskt, men det "akustiska" duger säkert. Men nu kommer det svåra, det handlar ju om remmar och remhjul. Du måste vara ytterst noggrann och försiktig om du skall lyssna på motorn. Tänk dig situationen att du startar motorn, sätter på dig stetoskopet (en "plopp" i varje öra) och börjar söka efter ljudkällan. Så PANG! då fastnar stetoskopet i ett av remhjulen och öronplopparna som du har satt på dig rycks med blixtens hastighet från ditt huvud.
Så var jä***gt noga med hur och var du håller stetoskopets sökspets och slangar. Tänd en sladdlampa och lys med så att du ser ordentligt var du är.
Annars kan man säga att det är förvånande så bra man kan rikta sitt lyssnande med ett stetoskop. I och med att man har dom här plopparna i öronen så stänger man ju ute en massa ointressant och störande ljud. Man hör bara i den riktningen stetoskopet pekar, ungefär.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren! Jag ska känna efter om det är något som är glappt. Hoppas att det inte är det utan bara remmarna som behöver "smörjas" lite, om det nu går att fixa eller om jag måste byta remmar. Jag frågade inne på svenska200klubben.com också och fick där till svar att remmarna troligtvis slirar då de inte gillar att bli tvättade. Nu tvättade jag inte direkt på remmarna, så dum är jag inte och de är nyligen bytta också, men det kom säkert lite alkalisk avfettning samt en del vatten på dem ändå vilket kan ha gjort att de började slira.

När jag startade motorn direkt efter tvätten så lät det bra i några sekunder sen kom det där slirande ljudet, så det kanske är så att remmarna slirar? Ska kolla efter glapp ändå för säkerhetsskull.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Din servopump linjerar inte med remskivan på veven, slitna bussningar eller för hårt spänd rem. Rätt vanligt dock, skönhetsfel ända till remmen hoppar av

Dock inte det som låter
Användarvisningsbild
av FyoDisco
TommyP86 skrev:Din servopump linjerar inte med remskivan på veven, slitna bussningar eller för hårt spänd rem. Rätt vanligt dock, skönhetsfel ända till remmen hoppar av Bild

Dock inte det som låter
Har märkt det. Var jag som råkade orsaka det förut när jag skulle spänna remmen till servopumpen men hade glömt lossa på en mutter så jag böjde spännskruven med fäste lite. Har en ny del så ska försöka fixa det snart.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Det enda som glappade lite var remhjulet som fläkten sitter på. Den gick att rucka fram och tillbaka lite, dock ytterst lite. Knappt ens en millimeter tror jag. Det kanske ska vara så? Annars var det inget glapp någonstans.
Användarvisningsbild
av Frrla
vattenpumpen ska inte glappa någonting alls. den läcker ingen kylarvätska för dig så du måste fylla på lite någon gång ibland?
mitt uppepå vattenpumpen, nästan lite bakom remskivan ska det vara ett hål. där ska man underhålla med några droppar olja ibland för att smörja axeln om jag inte är helt ute och cyklar. precis som att man ska ha några droppar olja i fördelarens axel någon gång varje år.

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nej, vattenpumpen läcker inge kylarvätska. Vid slangarna läcker det ytterst lite, men inte så mycket att jag behöver fylla på, tror jag. Måste kolla noggrannare imorgon. Hittade inte det där hålet för att fylla på med lite olja, men jag kollade bara lite snabbt så jag missade nog det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:vattenpumpen ska inte glappa någonting alls. den läcker ingen kylarvätska för dig så du måste fylla på lite någon gång ibland?
mitt uppepå vattenpumpen, nästan lite bakom remskivan ska det vara ett hål. där ska man underhålla med några droppar olja ibland för att smörja axeln om jag inte är helt ute och cyklar. precis som att man ska ha några droppar olja i fördelarens axel någon gång varje år.
Det går inte att smörja lagren från det hålet, lagren är (med all säkerhet) tätade och helkapslade så det enda man smörjer är axeln (och det gör ju ingen skada). I pumpen sitter 2 st lager lagrade i huset och med en axel rakt igenom (vattenskoveln i ena änden och fläkten i andra) och det är helt omöjligtatt det ska kunna glappa det allra minsta om allt är riktigt. Därmed inte sagt att det skulle vara helkass bara för att det glappar lite. Om det är därifrån som ljudet kommer då bör du byta pump omgående, men jag tycker inte det låter som ett "lagerljud", det låter mer som något som "skrapat emot". Eftersom servopumpen sitter lite snett, prova att ta bort den remmen och starta och lyssna. Hålet i vattenpumpen var förr "bara" ett "skvallerhål" som satt mellan tätningen och första lagret där vattnet kunde "läcka ut" så det inte skadade lagren. Det var "på den tiden" man kunde renovera vattenpumpen (byta tätningen), numera byter man ju hela pumpen.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]