Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Jag vill göra en motortvätt av min 240 som har en B230F-motor men är lite osäker på hur jag bör gå till väga då jag aldrig har gjort en motortvätt förr. Ska jag först spraya på kallavfettning och sen spola av med vatten? Med bara slangen eller högtryck? Bör jag täcka för några särskilda komponenter?

Tack för svar!

/Felix
av Rådlös
Först bör du tänka var du kommer att stå. Gammal olja som blir upplöst av något lösningsmedel rinner neråt. Har du ett kommunalt avloppsnät i närheten så hamnar förmodligen oljan och lösningsmedlet i avloppsreningsverket. Dom som jobbar med det kommer inte att vara dina vänner. Har du inget avloppsnät kanske du står i någon glesbygd. I glesbygden är det mycket vanligt med egna, privata vattentäkter. Dom vill inte ha din olja i sitt dricksvatten.
Då är det lite enklare att åka till en Gör Det Själv-station. Dom har särskilda oljeavskiljare på sina anläggningar som "fångar upp" olja och annat. Och det skulle förvåna mig om dom inte säljer ett "speciellt kit" med tvättmedel och klara instruktioner hur du skall göra. I dom att fall du skall ha en högtryckstvätt så lånar dom ut det också (mot betalning).
Du skall inte spruta eller spola vatten på elkomponenter, som t.ex fördelardosan och tändspolen, generatorn och andra ställen där kablar sitter anslutna. Lite vatten tål det, men inga floder. Det är enklare att låta bli att spola på dom känsliga ställena. Man kan trä t.ex en plastpåse över fördelaren som skydd, men det betyder inte att det blir helt säkrat i alla lägen. Tänk efter före! Blås gärna bort allt vatten som ligger kvar sedan. En tryckluftblås är ovärdelig i det läget. På många äldre motorer kan det ibland visa sig olika märkdekaler, tejplappar som kan komma fram under all gammal smuts. Spruta inte bort dom om dom finns. Det kan framgå viktiga uppgifter där. Spruta inte heller vatten i luftinsuget. Kör motorn varm och torr när allt är klart.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har tvätta min B230f antar ggr utan täcka något. Men riktar aldrig högtrycket mot elkomponenter generator mm. Sen varmkör omgående.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag bor ute på landet och det är nog ganska lugnt med att tvätta motorutrymmet här, men kanske åker in till en GDS-station ändå.

Bör jag ta bort batteriet? Ska jag använda kallavfettning eller alkalisk avfettning?
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Både och. Kallavfettning löser oljebaserad smuts (tjära, olja etc) och alkalisk löser partiklar. Använd högtryckstvätt, undvik fördelare om du inte tänkt ta isär och torka ur efteråt.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren! Nu är jag på det klara med det hela och motorn är lite renare. :)
av MorganH
FyoDisco skrev:Tack för svaren! Nu är jag på det klara med det hela och motorn är lite renare. :)
posta bild?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
MorganH skrev:
FyoDisco skrev:Tack för svaren! Nu är jag på det klara med det hela och motorn är lite renare. :)
posta bild?
Nja, kan jag nog göra men det är inte så mycket att se. Det är fortfarande skitigt fast jag fick bort det värsta. En helt vanlig och tråkigt B230F som har gått snart 27 000 mil är det. :D

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]