Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
J0hanna skrev:Tack, där fanns det inte flera olika alternativ =) På dataprog. kommer det upp flera olika varianter.

Fuel trim (lambda control) too lean or rich Mixture incorrect; O2S wiring fault High fuel consumption Fault in Injector 1,2,4 Fuel Injector
Eftersom du har Motronic 1.8 i din bil, blir felkoden 1-1-3 = fel på spridargrupp: 1, 2 & 4 vilken även tänder den s.k. lambdalampan...
av J0hanna
Jocke S. skrev:
J0hanna skrev:Tack, där fanns det inte flera olika alternativ =) På dataprog. kommer det upp flera olika varianter.

Fuel trim (lambda control) too lean or rich Mixture incorrect; O2S wiring fault High fuel consumption Fault in Injector 1,2,4 Fuel Injector
Eftersom du har Motronic 1.8 i din bil, blir felkoden 1-1-3 = fel på spridargrupp: 1, 2 & 4 vilken även tänder den s.k. lambdalampan...
Ja, kom fram till det från den sida jag fick. Då är det något som påverkar alla spridarna som det är fel på, eller glapp i.. Har du någon aning om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle börja med att recistansmäta spridarna. Värdet (Ohm) mellan stiften på dessa skall vara samma på alla. Är dom låg-ohmiga ca 2-3 ohm, så sitter det ett förkopplingsmotstånd någonstans. Hög-ohmiga spridare ligger runt 17 Ohm, och har inget förkoplingsmotstånd. Sedan volt-mäter du spänningen mellan batteri (-) och ena stiftet på spridar-kabeln. Kolla så det är samma spänning till alla spridare.
Spridarna jordas (aktiveras) via styrenheten. Så denna måste vara bra jordad till chassi. Var denna jordpunkt sitter, har jag ingen aning om...

PS! vilken motorbeteckning har du?
av J0hanna
Jocke S. skrev:Jag skulle börja med att recistansmäta spridarna. Värdet (Ohm) mellan stiften på dessa skall vara samma på alla. Är dom låg-ohmiga ca 2-3 ohm, så sitter det ett förkopplingsmotstånd någonstans. Hög-ohmiga spridare ligger runt 17 Ohm, och har inget förkoplingsmotstånd. Sedan volt-mäter du spänningen mellan batteri (-) och ena stiftet på spridar-kabeln. Kolla så det är samma spänning till alla spridare.
Spridarna jordas (aktiveras) via styrenheten. Så denna måste vara bra jordad till chassi. Var denna jordpunkt sitter, har jag ingen aning om...

PS! vilken motorbeteckning har du?

Tack, det ska jag göra =)
Jag kan den inte utantill, ska kolla upp det och återkomma med det!
av J0hanna
Jocke S. skrev:PS! vilken motorbeteckning har du?
B6254 S

varför undrade du det?
/Johanna
Användarvisningsbild
av Jocke S.
J0hanna skrev:
B6254 S

varför undrade du det?
/Johanna
Tackar! Bara nyfiken! :wink:
av J0hanna
Jocke S. skrev:
J0hanna skrev:
B6254 S

varför undrade du det?
/Johanna
Tackar! Bara nyfiken! :wink:
hmm, varför det?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Så jag vet vilken motor jag ska satsa på...om jag skaffar en 960:a.
av J0hanna
Jocke S. skrev:Så jag vet vilken motor jag ska satsa på...om jag skaffar en 960:a.
Hehe har du någon statistik på hur mycket de krånglar? ;)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Alla motorer krånglar...förr eller senare! :wink:

Dom kan vara som kvinnor...tar man inte väl hand om dom, så kan dom till slut börja bråka! :wink:

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]