Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur demonterar man startmotorn?
Det sitter en stor luftrenarlåda ovanför startmotorn som först måste demonteras påstår en verkstad som inte har tid att hjälpa mig med saken.
Har någon en detaljerad beskrivning, det finns väl i VIDA antar jag men man blir ruinerad innan man hunnit logga in där verkar det som, dessutom kan jag inte systemet...
Batteriet måste förstås kopplas bort, det sitter dessutom ett par kontaktdon anslutna till luftrenarlådan, har inte klart för mig vad dom är bra för...
Meken säger att det är enkelt och det är det kanske när man hittat skruvarna?
Trångt som vanligt är det förstås...
bifogar ett par bilder

/Roger
Bilagor
LuftrenareLeft.jpg
Konktadonen anslutna till luftrenarlådan är orangefärgade.
LuftrenareLeft.jpg (640.63 KiB) Visad 1272 gånger
startMotorLowRes.jpg
underifrån, anslutningsbulten till startmotron syns vid vad jag förmodar är solenoidburken...
startMotorLowRes.jpg (341.9 KiB) Visad 1273 gånger
Ok, tack för tipsen, krävs det några specialverktyg av något slag? Ser dessutom inga förband att skruva på överhuvudtaget men det beror väl på att jag inte letat tillräckligt mycket. Det brukar ju alltid vara någon skruv eller mutter man missar...
ThunderAce skrev:inga specialverktyg, en hylsnyckelsats, skruvmejslar vanliga och torx eller torxbits, ganska enkla verktyg

Ok TA, plockat bort rör och plastlåda efter instruktioner, funkade rätt bra,saknade notering om anslutning av någon slags sensor som hade en anslutning till inluftskanalerna men det var ju trivialt att lossa den. Däremot är det djävligt trångt runt startmotorn,får åka till Jula och komplettera med verktyg. Bultarna som håller startmotorn verkar vara hopkopplad med något slags slangfäste.Ser ut att vara dubbla muttrar, tar jag bort dom borde motorn lossa? 12volts-anslutning och solenoid-anslutning ska förstås bort först...
To be continued om ett par timmar...
Startmotor demonterad och testad. Kopplar upp den mot 12V-batteriet. Ansluter en särskild 12V-ledning till solenoidkontakten. Solenoiden gör ett övertygande jobb men motorn snurrar ganska beskedligt. Verkar som den har för lågt vridmoment, är det ett typfel eller beror det på att jag anslutit motorn till 2 meter 1,5 mm2 kopparledning? Tror inte riktigt på det, vad tror ni?

PS
Jo, jag återmonterade den och testade, det klickar till, men startmotorn drar inte den 5cylindriga, får mäta upp solenoid och 12V huvudledning igen eller möjligen mäta strömmen ut från batteriet, det borde mata ut 50 Ampere när det fungerar...
När jag bytte min startmotor i 850:n en gång i tiden var den utsliten. Den bar sig åt precis som när batteriet är klent. Gick runt men inte med någon riktig ork. Ibland drog den runt motorn sakta, ibland inte alls. Sen kunde den plötsligt gå som vanligt, och nästa gång var det samma klena vridmoment igen. Koppla in den med några startkablar, de ska ge ström så det räcker utan något våldsamt spänningsfall.

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]