Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag startar min bil så går den högt i tomgången, först inbillade jag mig att det kunde vara ljuddämparen som höll på ge upp. Men varit under och tittat och även täppt igen avslutet på avgasröret utan att finna några läckage eller skrammel. Det höga ljudet avtar efter ett kort tag, kan upplevas som lite ryckig i gången men det är väldigt frusterande på en bil som gått knappt 14000 mil och ha missljud , samt att man säkert inbillar sig en massa också när man börjat lyssna. Någon som kan ha något husknep på vad man skulle kunna testa . Mina teorier är om det är chocken eller nått spjäll som kan vara igensatt. Tacksam om någon kan ge tips.
Senaste 2 tankningarna har jag kört e85 , då jag haft möjlighet att testa det, då det inte finns på hemmaplan vid mitt tankställe.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Precis som StefanN säger:
Den minst lästa boken skrev: Vid kallstart kan tomgångsvarvtalet vara
märkbart högre än normalt för vissa motortyper. Detta görs för att så snabbt som möjligt få upp avgasreningssystemet till normal
driftstemperatur, vilket minimerar avgasemissioner och skonar miljön.
av Rådlös
Har du adapterat efter konstens alla regler?
När man byter bränsle skall man köra utan att stanna motorn i ca en kvart eller ett par mil i landsvägsfart. Motorn eller egentligen styrdatorn, skall lära sig det nya bränslet så att den kan hålla Lambda 1 hela tiden. Om man avbryter (stänger av motorn) i förtid så börjar adapteringen om från Noll igen nästa gång man startar. Antag att man har ett sådant körmönster att man bara kör korta sträckor. Då blir motorn aldrig färdigadapterad och bilen kommer inte att motsvara förväntningarna.
Har man adapterat riktigt och håller sig till det aktuella bränslet från början, så behöver man aldrig tänka på någon adaptering i fortsättningen. Och betänk att adaptering gäller oavsett om man byter från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. Man skall alltid adaptera vid bränslebyte.
Det är som StefanN och Steffe säger, motorn varvar upp lite vid start. Men det sjunker alldeles strax.
Om man försöker mäta riktigt noga så följer det säkert yttertemperaturen. Nu är det ju så välordnat att den står i instrumentdisplayen, så man kan ju ha ett anteckningsblock med sig och skriva upp så att man får en trend på uppvarvningen. Passa gärna på nu när det kan vara lite varierande temperaturer. På sommaren är det mera jämnvarmt varje dag.
av Blefs83
Rådlös skrev:Har du adapterat efter konstens alla regler?
När man byter bränsle skall man köra utan att stanna motorn i ca en kvart eller ett par mil i landsvägsfart. Motorn eller egentligen styrdatorn, skall lära sig det nya bränslet så att den kan hålla Lambda 1 hela tiden. Om man avbryter (stänger av motorn) i förtid så börjar adapteringen om från Noll igen nästa gång man startar. Antag att man har ett sådant körmönster att man bara kör korta sträckor. Då blir motorn aldrig färdigadapterad och bilen kommer inte att motsvara förväntningarna.
Har man adapterat riktigt och håller sig till det aktuella bränslet från början, så behöver man aldrig tänka på någon adaptering i fortsättningen. Och betänk att adaptering gäller oavsett om man byter från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. Man skall alltid adaptera vid bränslebyte.
Det är som StefanN och Steffe säger, motorn varvar upp lite vid start. Men det sjunker alldeles strax.
Har just nu halv tank och tänkte att jag skulle prova E85 nångång.

Kan man tanka i E85 närsomhelst eller ska de bli 60% E85 och 40 % bensin så att de är mer E85 eller spelar det ingen roll?
Det står också i en parallell tråd, kör så tomt du vågar utan att riskera att bli stående långtifrån någon tankstation. Nu kommer vi in på detta med adapteringen igen. Antag att du fyller upp med E85 nu. Då får du med den bensinen som fanns redan något som kanske kan kallas E40 eller något ditåt. Alltså 40% etanol och 60% bensin. Då måste styrdatorn adapteras för den blandningen. Nästa gång du tankar kanske du har ett bättre läge och bara några liter E40 kvar, men du fyller upp med fullt E85. Sådan liten blandning kanske är obetydlig och adapteringen är lätt avklarad. Så därför bör man köra så rent i tanken som man "vågar" första gången man har bytt bränsle.
Man kan ju ta detta i beaktande: För några år sedan infördes något som kom att kallas "Vinteretanol". Det var något som egentligen var E75. Alltså 75% etanol och 25% bensin. Det hette att man ville säkerställa kallstarterna. Den som är lite misstänksam anade att det i stället var ett sätt för bränslebolagen att ta mer betalt med hänvisning till den högre bensinhalten. Nu var det bara så att en debattör på det här forumet läste av etanolhalten med sin OBD2-läsare för han ville veta vad vinteretanolen egentligen hade för etanolhalt. Det visade sig att vinteretanol, E75 var detsamma som riktig E85!!! :-O) Men till ett högre pris. (Tråden om detta finns på det här forumet. Sök på MattiasD) Etanol som råvara är billigare än bensin. Därför blir förtjänsten högre på E85 när man tar ett pris vid pumpen som är nästan jämförbart med bensin. Det är möjligt att riktig vinteretanol existerar i norra delen av Sverige, men MattiasD bodde (bor?) i södra delen och där fanns ingen vinteretanol enligt hans OBD2-uttag och läsare.
Vart kommer vi med detta. Jo, den lilla skillnaden på 10% etanol torde inte spela någon större roll om den nu hade funnits på riktigt? Men med större variationer skall man nog tänka på adapteringen i sådana lägen.
Jag har själv kört mer än 5 år eller mer än 5000 bekymmersfria mil med blandtankat 30% etanol i min (dåvarande) Volvo 245 -92. Eftersom det är en bensinbil, så fanns ingen sådan adapteringsfunktion programmerad. Styrdatorn hade i stället ett generöst reglerområde där den kunde ställa in sig för att klara Lambda 1. Så även på nyare bilar har styrdatorn en reglermöjlighet. Annars brukar man räkna så här att Alla bilar med insprutning och Lambdastyrd avgasrening klarar minst 30% etanolblandning. Med något undantag. (En Volvomodell :oops: )
Man behöver inte ha OBD2-uttag och läsare för att veta etanolhalten. Det är lite söligt och slabbigt, men det går att mäta. Bensin och etanol blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Vatten och bensin blandar sig inte.
Tag förslagsvis 1 dl E85 (eller det man tror är E85) Häll det i ett graderat mätglas. Kolla att det stämmer 1 dl. Häll på exakt 1 dl vatten i mätglaset. Bensinen kommer då att skikta sig och lägga sig överst. Kanske tar en liten stund, men den gör det. Etanolen med vattnet lägger sig underst. Då är det bara att läsa av graderingen, hur mycket är bensin? Hur mycket är etanol plus 1 dl vatten? Båda svaren finns där i mätglaset. Ju noggrannare mätglaset är graderat, desstå noggrannare blir ju resultatet.

Ett viktigt tillägg till det här med etanol och bensin som skiktar sig. E85 har ett denatureringsmedel, "kräkmedel" som är framställt av en annan alkohol. Eftersom dom båda medlen "är släkt" så är dom mycket svåra att skilja åt. Det går alltså inte med den här "vattenmetoden" att skilja ut ren etanol till annan användning. Kräkmedlet stannar kvar i etanolen.

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]