Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Och som sagt så tolkar jag det som att det gäller endast nyförsäljning.. Eller håller ni inte med mig där? Läser jag det fel?
Så tolkar jag det också. Kan inte förstå varför det skulle "drabba" gamla bilar som redan uppfyllt dom krav som ställdes när bilen byggdes. Vikt-baserade skattebilar blev ju inte tvingade till utsläppsskatten när den först kom, så låter ju ologiskt att dom nuvarande utsläpps-baserade ska påverkas av den nya kalkylen. Men man vet ju aldrig, dom som styr verkar inte tänka mycket längre än näsan räcker ändå så (I)
Å andra sidan så påverkades redan sålda bilar vid senaste justeringen av bla bränslefaktor samt nedjustering av gräns för skattefrihet trotts att dom uppfyllde krav som fanns vid sin tillverkning och således inte borde drabbats av nya påfund. Ju större egentillverkade hål i statskassan ju mera pungslår man massorna för att fylla igen dessa gropar och dölja dom.
andersuw skrev:
Mwi skrev:Tittar man Euro 6 kraven verkar en dieselbil få släppa ut mer skit jämfört mot en bensinbil, EU verkar bara ha fokus på koldioxid medan USA som som har mer fokus på partikelutsläpp förbättrar sin luft.

http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Hur kommer du till den slutsatsen? Notera avsaknaden av regler för PN i Euro 5 för bensinbilar i din egen länk. Du visar själv att jag hade rätt.
Om du räknar antalet artiklar om bilmärken som har fuskat med mätresultaten av utsläpp, om du räknar antalet artiklar där verkliga utsläpp avviker kraftigt mot uppgivna värden, varför är dieselmotorer i majoritet i antalet artiklar även om du tar bort alla artiklar som handlar om VAG?
Varför inför flera städer begränsningar mot just dieselbilar under de perioderna när de har problem med luftkvaliteten?
Vi kan nog anta att det blir dyrare oavsett vilken bil man väljer.
Bra att man får ut subventionerade brunkolsladdade bilar på våra gator så att vi slipper partiklarna här för mig veterligen så eldar vi inte med kol i Sverige.
Att vi säljer vår brunkolsverksamhet gör att vi kan kräva att det stängs och behålla pengarna från försäljningen.
Tror nog att vi skulle nå större miljöeffekter globalt genom att modernisera en kvadratkilometer i Calcutta än hela Sverige för en Miljard.

Jag är till en del positiv men jag tror inte att det handlar om miljö på riktigt utan pengar.
Hur kan du anta det? Väljer du en bil med låga utsläpp tolkar jag det som att det blir rätt mkt billigare?! Bättre premie än idag, och låg skatt.

Att Sverige säljer kolen är pinsamt, men kanske lite av en annan diskussion..? Om man ser kostnadsmässigt så är det rätt "dyrt" för staten att göra den insatsen för miljön det skulle vara att behålla den och lägga ner. Men fortfarande pinsamt... speciellt när man går ut för att vara en grön regering.

Calcutta släpper nog ut betydligt mindre CO2 per capita än Sverige.. Alla länder som genomgått modernisering har samtidigt ökat sina utsläpp per capita... Med välstånd kommer konsumtion... då drar utsläppen iväg, så jag förstår inte riktigt hur du menar att det skulle ha bättre effekt?
Den här skattesatsen blir fin-fin kombinerat med EUs nya körcykel. För ni kan ju glömma att den kommer justeras ner i samband med det. När en helt vanlig 2l diesel släpper ut 160g istället för 120g blir det kul på riktigt.

För övrigt är det ju otroligt tydligt att man sätter bonus delen så den inte kan uppnås för "riktiga" bilar. Vad finns det för familjebilar (=4 bekväma sitplatser plus möjlighet till dragkrok) som släpper ut 35g/km och inte kostar 500.000kr?
Lövet.. Hm.. Den måste ju justeras om testerna justeras tycker man... Har dom missat det eller tror du det är planerat?!!?

Inom några år kommer priserna på hybriderna kraftigt gå ner.. Förhoppningsvis med lite större batteri och då kommer dom klara 35g/km.

Redan idag får man en V60 D5 TE momentum för ca 400 000kr efter supermiljöbilsrabatten på 20 000kr. Räknat på 10% rabatt på listpriset (Som jag fick när jag köpte.) Jag la dock till summum och div utrustning och sånt så jag hamnade på ca 450k.
joel80 skrev:Lövet.. Hm.. Den måste ju justeras om testerna justeras tycker man... Har dom missat det eller tror du det är planerat?!!?
Jag är tyvärr övertygad om att det inte finns någon tilltänkt kompensation för detta. Förhoppningsvis drar den här utredningen ut på tiden så de nya testerna implementeras först. Då finns åtminstone en chans.
Utredningen är redan klar.. det är ju den man relaterar till här... men beslutet och beredningen i de olika instanserna kan ju ta tid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]