Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Theodoore
Tankade bensin i en diesel. Tömde tanken och ledningarna och bytte filtret. Försöker nu starta och vill gärna köra ett tag på startmotorn men den tillåter bara att jag kör i 2-3 sekunder sen viner den bara. Ibland går den inte alls på startmotorn utan bara viner från början.

Förstår att när ledningarna är tomma på en diesel och fulla i luft så måste man köra ett tag på startmotorn men det är ju svårt när den inte går.

Ska man försöka rulla igång den? Är startmotorn kass eller är det något annat som gör att den slår ifrån? Inga speciella felkoder visar bilen heller...
av MickeM
Hej

Hmm, jag har ingen erfarenhet av "moderna" dieslar utan gammaldags mekanisk insprutningspump, men sitter det inte en elpump i tanken som går nån sek när endast tändningen slås på, och sen stoppar?
Den pumpen matar matar till en högrtryckspump, som förser spridarna.

(Ersätter gamla mekaniska matarpumpen på insprutningspumpen, som på en gammal merca, eller traktor)

Dom gamla luftas med matarpumpen för hand, och luftnipplar, men nuförtiden är dom ju självluftande.

Spekulation:
Borde man inte kunna lufta en hel del, genom att vrida på tändning, vänta till matarpumpen stannar, vrida av, och vrida på tändning, vänta, osv, istället för att bara köra på starten.
Efter ett par ggr måste även högtryckspumpen gå, och då måste man ju köra på starten, men det måste spara mycket batteri och lufta matarledningen först.
Eller?

Ang startmotorn:
Det låter som om startmotorn tappar taget på startkransen.
Då går bara själva elmotorn runt.

Dålig eller lös startmotor.
Det finns ingen givare eller nåt som kan skapa detta.
Har heller inget med bränslet att göra, utan felet har nog märkts av nu, när startmotorn får jobba mer än vanligt.

Bör ses över, så du inte sliter ut startkransen.
Då är det svänghjulsbyte, och det är dyrt.
av Theodoore
Tack för ditt inlägg!

Saken är den att jag misstänker att pumpen i tanken är trasig. Därmed att jag fått dieselstopp en gång tidigare när det ändå skulle vara kvar diesel i tanken. Men ska lyssna efter den imorgon och höra om jag hör att den går. Har lämnat startmotorn för reperation/utbyte om det behövdes. Så när den är placerad ska jag prova lite mer. Speciellt det där med att köra på tändingen av/på istället för bara mata på startmotorn hela tiden.

Förhoppningsvis är inte startkransen skadad men med min senaste tur så är den säkert det. :cry:
Användarvisningsbild
av wissel
Tänk också på att många Volvosar får "soppatorsk" redan vid 15-18 liter kvar i tanken. beror då på ejektorfel vilket
innebär att soppan ligger kvar i vänstra tankhalvan utom räckhåll för pumpen.
av Theodoore
Jah, verkar vara det som hände nu! Lyssnade på övriga andras tips och fick sedan igång bilen med en fräsch startmotor på plats. Efter detta har farsan lånat bilen. Sa åt honom att tanka den och hålla den över halv hela tiden men icke då. Idag ringer dom och har fått dieselstopp med diesel kvar i tanken...

Fick ju det en gång tidigare också så. Sa åt dom att försöka få i mer diesel och förklarade läget varför. Så behöver inte vara något som är trasigt utan det är bara tanken som är dåligt konstruerad?
Användarvisningsbild
av wissel
Man skall aldrig låna ut bilen... :P Visa Farsgubben denna tråd så kanske han gör om o gör rätt. :-)

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]