- fre 29 apr 2016, 14:16
#1071868
Idag har jag suttit en stund i min XC70. Det är sköna stolar. Jag satt där och kollade på andra bilar som for förbi. Även om jag börjar vänja mig vid cykeln skulle det vara kul att köra bil vid tillfällen. Enligt Volvia försäkring ska de kontakta någon återförsäljare, vad det nu är för något, och ta reda på varför så många Volvobilar har så många fel. Äntligen, det krävdes flera samtal. Men jag lär knappast få någon återkoppling på det åtagandet. De ser mig nog som en dårfink, en ickekund. Vi försäkringstagare betalar och betalar för fel som inte borde finnas, inbyggda planerade fel. Diskussionen gäller DIM och CEM och allt möjligt. Det är extremt dyra svårfångade problem som alla Volvoägare drabbas av. Vad kostar bilen den här veckan? Det är rena gissningsleken. Vuxna karlar står och pratar som om att de begriper något. Ju dyrare meningslöst haveri desto mer imponerande. En riktig karl BETALAR för sin Volvo. Familjen får svälta. Felen är obegripliga och beror på dåliga lödningar, kallödningar. Jag har lött om större delen av elektroniken i min bil. Då fungerar allt ett tag. Det är ingen rocket science precis. För det är fukt och det är glapp och det är sprött material och det är trasigt trots att det bara sitter där. En Volvo är ALDRIG hel. En gammal transistorradio står i bodan. Den är från sextiotalet. Den bara fungerar. Men Volvobilen som kostade över 400000 som ny fungerar inte. Det senaste större var att den inte startar. Det var för några veckor sedan. Den har gjort så här tidigare och plötsligt går den igen. Det kan ta några dagar. Nu sa den startspärr, startförsök avbrutet och sen ingenting. Så mina nycklar fungerar inte längre och Volvo har stulit bilen av mig, trots att jag har nycklarna i tändningslåset. Undrar om jag kan polisanmäla Volvo för stöld av min bil. Men jag får inget på försäkringen eftersom bilen står kvar där ute och jag har nycklarna i handen, jag har frågat. Att artefakten bil som transporterar gods och personer är borta tolkas inte som stöld av bilen. Den står ju där, säger de anklagande, som om att jag inte riktigt förstår. De kanske tycker att jag är konstig som inte vill betala enligt deras världsbild. Att något går sönder någon gång är väl acceptabelt men det här är ju helt sanslöst. Så nu hoppas jag bara på ett reaktorhaveri eller liknande som ger så mycket strålning att bileländet smälter ihop sin elektronik och börjar fungera igen. Jo, jag satt där, klappade ratten, drömde mig bort, var jättekonstig, såg på fungerande bilar som for förbi och funderade över hur mycket Volvo som företag, alla återförsäljare och alla specialister världen över som lever på att reparera DIM och CEM i all oändlighet tjänar på Volvos kvalitet. Innan jag slog igen dörren och gick in funderade jag över om jag ska betala självrisken och bärga bilen de femton milen till verkstaden Volvo försäkring föreslår. Det är som ett lotteri. Vad kostar bilen att hämta? Vad händer om jag bara lämnar den? Bilen är betald och den är borta. Kan jag få avdrag för förlusten? Jag vill verkligen veta vad det kostar att hämta bilen. Förmodligen mer än vad den är värd. Å andra sidan har det gått att laga alla möjliga fysiska fel med datorn. Det är ju positivt. Jag har ju vid tidigare tillfällen goda erfarenheter av e-reparationer av bland annat volvostolar. Så vad gjorde jag för min Volvo idag. Jo, jag gav fanken i att slå på den med hammaren. Man har ju uppfostran. En granne har en liten grävare. Den grannen har försökt sälja sin Volvo. Länge. Jag får väl ta hjälp att gräva ned min Volvo istället för mig själv.