Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miniräknare
Hej.

Jag har för mig att det ska finnas en knapp till backassistans som sitter i mittkonsollen där 7 i radkonsollen är på XC70 2002. Jag kan ha fel men jag är nästa övertygad om att jag har sett en sån knapp i en S60 2007-års modell, finns det att få tag på? Vart? artikelnummer? vill ha en grå, inte charcoal. Hoppas på nått svar om detta

Med vänlig hälsning.
av ThunderAce
På årsmodeller upp till 2004 finns det ingen knapp, knappen tillkom 2005 när de bytte system för backvarnarna i och med facelift
jag har en S60 2002 där jag bytt ut kofångare till 2009 med backvarnare orignal för 2001-2004 S60 och knappen finns inte för dessa.
av andersuw
ThunderAce skrev:På årsmodeller upp till 2004 finns det ingen knapp, knappen tillkom 2005 när de bytte system för backvarnarna i och med facelift
jag har en S60 2002 där jag bytt ut kofångare till 2009 med backvarnare orignal för 2001-2004 S60 och knappen finns inte för dessa.
Helt rätt. Vad som finns även på bilarna före facelift är möjlighet att på annat sätt stänga av backvarnaren när man släp tillkopplat. Om jag minns rätt handlar det där dom att man a) måste ha släpet inkopplat och b) sedan göra någon speciell manöver med blinkersspaken. Kan kolla upp detaljerna om någon är intresserad.
av ThunderAce
andersuw skrev:
ThunderAce skrev:På årsmodeller upp till 2004 finns det ingen knapp, knappen tillkom 2005 när de bytte system för backvarnarna i och med facelift
Helt rätt. Vad som finns även på bilarna före facelift är möjlighet att på annat sätt stänga av backvarnaren när man släp tillkopplat. Om jag minns rätt handlar det där dom att man a) måste ha släpet inkopplat och b) sedan göra någon speciell manöver med blinkersspaken. Kan kolla upp detaljerna om någon är intresserad.
man vänster blinkar helt enkelt, alltså aktiverar blinkers som om man ska svänga åt vänster, om backvarningssystemet är kopplat
via AEM och stereon dämpas och ljudet från givarna kommer ut via högtalare

har man inte det så har man ett enklare systemet där man har en avstängningsknapp i bagaget
och en summer som sköter ljudet istället för stereon/högtalarna
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev:
Helt fel faktiskt knappen finns redan 2003-2004 då REM används för backvarnare istället för AEM. Men man KAN montera backvarnare på AEM ändå och på så sätt förlora möjligheten med knapp.

Återigen ett tillfälle då VIDA 2014D inte har komplett information.
av andersuw
johnnype skrev:Helt fel faktiskt knappen finns redan 2003-2004 då REM används för backvarnare istället för AEM. Men man KAN montera backvarnare på AEM ändå och på så sätt förlora möjligheten med knapp.

Återigen ett tillfälle då VIDA 2014D inte har komplett information.
Hmm. Detta är inget som jag baserar på VIDA 2014D överhuvudtaget. Det fanns från början ointegrerad (utan AEM) och integrerad backvarnare (via AEM). Säger du att det från 2003 fanns integrerad backvarnare utan AEM?
av andersuw
johnnype skrev:LIN från PAM direkt till REM på 2003- som jag skrev ovan.
Om Volvo gjorde om REM och införde PAM med direkt koppling mot REM redan 2003 på den bil det här är fråga om (XC70), varför säljer då Volvo den gamla varianten med AEM som tillbehör till den årsmodellen?

EDIT: Har nu kollat upp detta lite närmare i VIDA. På S60, V70 och XC70 kom anslutning av PAM till REM 2005. På S80 fanns det redan 2004 eftersom faceliften i det fallet gjordes ett år tidigare. Den enda P2a där det fanns redan 2003 var XC90. Men XC90 är ju ett kapitel för sig i många avseenden och är hur som helst inte den bil TS frågar om.

Menar du att det VIDA här säger är fel? På vilka grunder säger du det i så fall?
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]