Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martinman
Bilen är en 940 utan turbo från 1994. Problemet är att när den blir varm börjar motorn bli orkeslös och till sist stanna. Detta händer speciellt när man kör i nerförsbacke av någon anledning. Lambdalampan lyser och jag har kollat felkoder, uttag 6A Visar 4-1-3 vilket jag bara hittar i olika forum att det betyder att något med EGR systemet inte fungerar, finns ens ett sådant om man inte har turbo? Snälla HJÄLP vad är felet? :?: :D
av NilsO
Ja, om den har motorkod B230FD så finns det EGR.

Det du beskriver är ganska säkert ett tecken på att EGR-ventilen inte stänger när den ska. Antingen så kärvar EGR-ventilen eller så fungerar inte styrventilen som den ska.

EGR-ventilen sitter nere under insuget, vid vevhusventilationens oljefälla. Det går ett rör dit från avgassidan, och ett rör vidare upp till motorn.

Styrventilen sitter på vänster sida i motorrummet, det sitter två likadana styrventiler där (den andra är till Pulsair-systemet). Jag minns inte på rak arm vilken som är vilken, men du kan lista ut det genom att följa vakuumledningen från EGR-ventilen till styrventilen. Styrventilen styrs elektriskt av tändsystemet och manövrerar EGR-ventilen genom att släppa på vakuum när EGR-ventilen ska öppna.

EGR-ventilen ska alltid vara stängd när motorn går på tomgång och på högre belastning. Den öppnar (successivt) när motorn går på dellast. EGR är alltid avstängt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur.

På EGR-ventilen sitter en temperaturgivare som låter tändsystemet känna av om ventilen faktiskt öppnar och stänger sig eller inte.

Nedan är förklaring av vad koden betyder. Som du ser så talar felkoden egentligen om givaren, men eftersom du också får symptom som berättar att EGR faktiskt inte stänger så är det troligare att det är något av felen jag beskrev. (Enbart fel på givaren ger inga problem med körbarheten, bara felkod och tänd motorlampa.)
4-1-3 = EGR-temperaturgivaren (tänder miljölampan)

Villkor:
Styrenheten använder sig av signalen från EGR- temperaturgivaren för att fastställa om det finns något EGR-flöde eller ej. Om styrenheten får en signal som är för hög, för låg eller är felaktig (dvs temperaturgivarens signal förändras då styrenheten inte lägger ut något EGR-flöde) sätts felkod.
Felorsak:
Felaktig temperaturgivare (avbrott eller kortslutning i givaren, resistansen hos givaren är vid rumstemperatur ca 500-600 Ω).
Avbrott på signalledning.
Kortslutning till jord på signalledning. Avbrott på jordledningen. Kortslutning till annan ledning.
Felaktig styrenhet monterad (t.ex. NTC-typ).
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
EGR och Pulsair sitter på "FD" motorn.
B230FD, Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair, som följd av strängare avgaskrav från 1993 (Wikipedia)
Detta system fanns redan på -76 års modeller (-76 års strängare avgasregler) men försvann under följande åren beroende på andra system, bättre motorer (insprutning) och katalysator. Det sitter backventiler i slangarna på höger framkant på motorn (ovanför grenröret) som brukar kunna läcka, då kommer det (i värsta fall) varma avgaser in till luftfiltret och då in i motorn. EGR-ventilen ska släppa in en liten del avgaser i insuget, men det kan bli för mycket om det kommer "andra hållet" också. EGR-ventilen kan man kolla genom att suga kraftigt i vakuumslangen. Om motorn då "reagerar" (kanske t.o.m stannar) då fungerar den. Ingen reaktion och något är fel.
av NilsO
Man kan kolla om EGR-ventilen öppnar genom att sätta till vakuum till ledningen till EGR-ventilen – ja. Dock är det ju lite svårare att kolla om den stänger ordentligt på det viset.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Man kan kolla om EGR-ventilen öppnar genom att sätta till vakuum till ledningen till EGR-ventilen – ja. Dock är det ju lite svårare att kolla om den stänger ordentligt på det viset.
Tänkte närmast så här, händer ingenting när du suger i slangen så är det ju något som är fel med den. Det blir ju ingen reaktion på motorgången om det inte händer något med ventilen. Vare sig den inte öppnar eller den inte stänger. Vi kollade detta på -80-talet på service och inför besiktning. Vanligaste felet då var att röret eller ingången i insuget hade "kokksat igen". Då såg man att ventilen "rörde sig" men inget "hände" med motorn. "På den tiden" blev det en 2-a på besiktningen om den inte fungerade, men idag kollar dom inte EGR-ventiler längre (har jag hört)
av Martinman
Kollade idag efter egr ventilen och om det var fel på den och upptäckte att hela egr ventilen och delar till den är bortplockade av tidigare ägare. Kan det vara så att det är detta som orsakar felet och gör att motorn får fel värden?
av NilsO
Ja, felkoden borde ha med det att göra.

Men om systemet är pluggat så att avgaser verkligen inte kan dras igenom så kan det inte gärna påverka motorgången.

Jag har svårt att tänka mig att fel på Pulsairsystemet skulle ge samma symptom, men det är enkelt att prova genom att koppla ur systemet vid luftfilterburken. Om problemen försvinner då så har man hittat felet. Felet som uppstår brukar vara att backventilerna slutar fungera, så att avgaser kan ta sig bakvägen till luftfilterburken. Men det brukar mer ge startproblem och sådant.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]