Ja, om den har motorkod B230FD så finns det EGR.
Det du beskriver är ganska säkert ett tecken på att EGR-ventilen inte stänger när den ska. Antingen så kärvar EGR-ventilen eller så fungerar inte styrventilen som den ska.
EGR-ventilen sitter nere under insuget, vid vevhusventilationens oljefälla. Det går ett rör dit från avgassidan, och ett rör vidare upp till motorn.
Styrventilen sitter på vänster sida i motorrummet, det sitter två likadana styrventiler där (den andra är till Pulsair-systemet). Jag minns inte på rak arm vilken som är vilken, men du kan lista ut det genom att följa vakuumledningen från EGR-ventilen till styrventilen. Styrventilen styrs elektriskt av tändsystemet och manövrerar EGR-ventilen genom att släppa på vakuum när EGR-ventilen ska öppna.
EGR-ventilen ska alltid vara stängd när motorn går på tomgång och på högre belastning. Den öppnar (successivt) när motorn går på dellast. EGR är alltid avstängt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur.
På EGR-ventilen sitter en temperaturgivare som låter tändsystemet känna av om ventilen faktiskt öppnar och stänger sig eller inte.
Nedan är förklaring av vad koden betyder. Som du ser så talar felkoden egentligen om givaren, men eftersom du också får symptom som berättar att EGR faktiskt inte stänger så är det troligare att det är något av felen jag beskrev. (Enbart fel på givaren ger inga problem med körbarheten, bara felkod och tänd motorlampa.)
4-1-3 = EGR-temperaturgivaren (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten använder sig av signalen från EGR- temperaturgivaren för att fastställa om det finns något EGR-flöde eller ej. Om styrenheten får en signal som är för hög, för låg eller är felaktig (dvs temperaturgivarens signal förändras då styrenheten inte lägger ut något EGR-flöde) sätts felkod.
Felorsak:
Felaktig temperaturgivare (avbrott eller kortslutning i givaren, resistansen hos givaren är vid rumstemperatur ca 500-600 Ω).
Avbrott på signalledning.
Kortslutning till jord på signalledning. Avbrott på jordledningen. Kortslutning till annan ledning.
Felaktig styrenhet monterad (t.ex. NTC-typ).