Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mmm, det är frågan.. 0:- i tillägg vs. 30.900:- SEK..

Vill först tillägga;
Har lyssnat på många olika ljudanläggning i mina dagar, ägt flertalet dyra hörlurar och inkl. dac- och förstarkare. Önskar mig en mjukt tilltalande ljud, som även går att spela högt. Testat flertalet Bang & Olufsen-bilar (mertalet Bmw) men även de två olika systemen från Burmeister. Ja, det finns två olika varianter ett för ca 10´och det andra spektakulära för sådär 80´till MB E-klass och S-klass.. Enhetligt för samtliga dock är att man spenderar en hel del kraft även och pengar på ljudprocessorer och inte bara watt och kvalitativa högtalarelement tillsammans med god passform. Det är alltför viktigt med passform, inget i bilen år vibrera eller skorra vid högre ljudnivåer.

Hemma lyssnar jag alltid i 2-kanals stereoljud. Många håller nog med mig. Ganska enkelt, många har säkert 5.1 ljud hemma eller 7.1 eller tom fler kanaler. Testa o lyssna igenom ett album med processorn i full gång och säkerligen tycker nog många efter ett tag 2-kanals ändå troligen låter bäst.. Inga förvrängningar, inga konstellationer utan rent ljud.. Nåväl, i nuvarande bilar sitter man ju förstås på olika platser så det kan förstås vara lämpligt att justera vart ljudet ska riktas, baksäte, framsäte, passagerarsida eller koffert.. ja ni fattar.. Sen sitter det en stor och fin förstärkare förstås i Volvos nya B&W PREMIUM Sound..det är värt något. Troligen betalar man nog en hel del pengar även för processorn, som i sig nog är väldigt fin.. Men behövs den?

Avslutningsvis, själv har jag beställt en S90, lyssnade länge på xc90 bower o wilkins då inga andra alternativ fanns, där framkom ett skorrande, även på normal lyssningsvolym och alla kontroller nollade (inkl bas). Lyssnade på "Can´t turn back the years" med Phil Collins då den går ganska lågt ner i registret i början.. Men den är ju inte extrem på något vis.. Även testat xc90 då med standard sensus connect high performance och det var inte dåligt direkt.. 330w ska det visst vara.. Var sedan på en provlyssning med S90 och B&W-ljud, det var helt ok, inget skorrande nu vad jag kunde höra eller normala volymer.. Men jag sa inte wow.. Jag vill kunna säga wow efter lyssna på ett 30´system.. jag gjorde det i bmw 640 gran coupe med Bang & Olufsen.. Nåväl.. Vad väljer ni?
Jag har beställt en V90 med B&W. Jag har provlyssnat en del i XC90 men inga långa stunder så jag kan inte riktigt avgöra hur bra ljudet är. Jag resonerar som så att jag vill ha så bra ljud som möjligt till en rimlig peng så jag gick på B&W. I dag kör jag BMW 5-serie med Harman Kardon, 600 W, 10500 kr. Det är bra men inte wow på något sätt. B&W i XC90 låter betydligt bättre.

Jag lyssnar mycket på musik, både modern pop, rock och klassiskt. Jag har haft abonnemang på Spotify, Deezer, WiMP (Tidal) HiFi och Apple Music samtidigt för att jämföra funktionalitet och ljudkvalitet. WiMP HiFi var outstanding när det gäller ljudkvalitet men när Tidal tog över höjde de priset så det var inte värt det längre när jag ändå har familjeabonnemang på Spotify. Trots det kör jag Deezer i min BMW för appen är bättre.

Jag provlyssnar alltid med Your latest trick av Dire Straits. Förutom en ren bas är diskanten viktig för mig. Jag lyssnar på hur hi-hatten låter och den ska vara krispig och klar.

Jag antar att du har läst den här:

http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/ ... mium-sound
Volvo deltog med S90 på Sweetspot i Jönköping och tävlade med B&W i bilen. Volvo kom på 3:e plats bland i övrigt hemmabyggare som spenderat stora summor och många timmar på att bygga bra biljud. Inte dåligt för ett fabriksmonterat system.

http://www.jnytt.se/article/volvo-tavlar-pa-sweetspot/
Någon som vet hur standardljudet är i S/V90 mot high performance i V70?
Vi kör idag en V70-09a där vi uppgraderade till high performance kommer jag ihåg.
Har för mig att det på den tiden fanns Performance, High performance och nåt mer .. premium nånting antar jag.

Är det i princip samma som i V90?
Vi är rätt nöjda med ljudet som det är idag, men vore ju tråkigt om det är sämre.
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]